Helderheid
- Gepubliceerd in Sociologie
- Reageer als eerste!
Uit de vraag moet blijken wat de onderzoeker weten wil.
Uit de vraag moet blijken wat de onderzoeker weten wil.
Deze moet overzichtelijk en aantrekkelijk zijn om de kans op terugtrekkende respondenten te verkleinen.
o Een vragenlijst mag niet te lang duren – een uur face-to-face, 10 a 15 min telefonisch. Natuurlijk is er ook een bepaalde ondergrens, zeker als de interviewer zaken te weten wil komen die persoonlijker zijn moet er wel tijd zijn om ‘rapport’ op te bouwen.
o Zorg voor een opbouw in de vragen – opbouwen naar persoonlijke vragen en voor ’t einde afbouwen – vraag of de respondent iets gemist heeft, deze aanvullende info kan uiterst illustratief zijn.
o Stel de vragen in clusters – gegroepeerd naar onderwerp.
o Zorg bij schriftelijke vragenlijsten voor filtervragen, deze maken het mogelijk om vragenlijsten efficiënter en dus sneller in te vullen.
o Volgorde en context kunnen een groot effect hebben op de antwoorden van de respondent – Antwoorden hangen af van de ‘stijl’ van de vraag, volgorde effecten zijn aangetoond en uit onderzoek blijkt dat kleine veranderingen in de opzet grote verschillen kunnen geven.
Bij een interview moet de onderzoeker de respondent overtuigen van het belang van het onderzoek, de eerste minuten zijn hiervoor cruciaal. Stoop stelt dat minimaal 4 contactpogingen moeten worden
ondernomen:
Naast open zijn er diepte interviews; een vrijwel ongestructureerd interview, waarin de onderzoeker de gevoelens, percepties en ideeën van de respondent te weten wil komen.
Dit kan voortkomen uit sociaal wenselijk antwoorden of uit de rationele overweging dat het risico’s oplevert om de gevraagde info te geven.
Zaken die voor respondenten minder van belang zijn zullen eerder vergeten worden dann gebeurtenissen met grote impact.
Bij een open interview kan om verduidelijking worden gevraagd, niet bij schriftelijke (digitale) afname. Onduidelijke vragen zullen leiden tot minder respons of onzinantwoorden.
In alle gevallen geldt dat bepaalde regels in acht moeten worden genomen (vertrouwen, anonimiteit, algemene regels).
Het scoren van bijv. gedrag in een beperkt aantal categorieën.
Niet alleen de situatie maar ook de gedragsmogelijkheden van de respondent zijn gestandaardiseerd. Het gaat dan ook om gesloten vragen die beantwoord moeten worden of closed ended questions.
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek kan ook d.m.v. een observatie. Dit kan ook
Er zijn bepaalde beperkingen aan de respondent opgelegd, er wordt bijv. gebruik gemaakt van een vrije bevraging in de vorm van de ZALC (Zinnen Aanvul Lijst Criterium), de situatie waarin de respondent zich bevindt wordt door deze open ended questions bepaald door de onderzoeker.
Gedrag van de respondent en het soort antwoorden dat deze kan geven is volledig vrij (open interview)
Bij een quotasteekproef wordt geprobeerd om een aantal van de nadelen van de convenience sample te vermijden. In een quota sample deelt de onderzoeker de populatie voor zover bekend eerst in op een aantal kenmerken.