Menu

de prijselasticiteit van vraag en aanbod

De mate waarin de gevraagde en de aangeboden hoeveelheden reageren op prijsveranderingen is van groot praktisch belang.

Dit wordt gemeten door het vergelijken van relatieve prijs- en hoeveelheidsveranderingen.

Het concept dat de relatieve verandering in de gevraagde of aangeboden hoeveelheid relateert aan de relatieve prijsstijging, is de prijselasticiteit.

Lees meer...

de prijsvorming

Bij de meeste prijzen is de gevraagde hoeveelheid niet gelijk aan de aangeboden hoeveelheid.

Bij vrije prijsvorming zal die prijs dan ook de neiging hebben om te veranderen.

Bij een vraagoverschot zal de prijs stijgen.

  • Vraag is groter dan het aanbod

Bij een aanbodoverschot zal de prijs dalen.

  • De vraag is kleiner dan het aanbod

Als de vraag gelijk is aan het aanbod is er evenwicht.

  • Zie figuur p 76!!!

Zeer vaak wordt de evenwichtsprijs niet gerealiseerd.

Dit kan komen doordat de gevraagde of aangeboden hoeveelheden niet snel en vrij kunnen variëren.

Ook het veelvuldig verschuiven van de vraag- en aanbodsfuncties, of de terughoudendheid van de verkopers om hun prijs vaak en drastisch te wijzigen, kunnen ervoor zorgen dat de evenwichtsprijs niet tot stand komt.

Er zijn 3 manieren waarop de evenwichtsprijs kan worden berekend:

- Trial and error: dit heeft veel weg van de praktijk van de veilingmeester die een willekeurige prijs afkondigt, vaststelt of er een vraag- dan we aanbodoverschot is, en dan de prijs aanpast in de gewenste richting.

dit komt voor als de vraag- en aanbodsrelaties niet gekend zijn.

- Grafisch komt het evenwicht overeen met het snijpunt van de vraag- en aanbodrechte.

- Algebraïsch qV = qA

de evenwichtsprijs is die prijs waarbij de gevraagde en de aangeboden hoeveelheid, die beide afhangen van de prijs, aan elkaar gelijk worden.

Lees meer...

Algemene en partiele vraagfuncties

Als we een verband leggen tussen de gekochte hoeveelheid van een goed en alle factoren die het koopgedrag beïnvloeden spreken we van de algemene vraagfunctie.

= de gevraagde hoeveelheid van consument i

P = prijs van het gevraagde goed

Pa = prijs van concurrerend goed

Y = inkomen

Ceteris paribus: we veronderstellen dat er 1 factor verandert terwijl de andere constant blijven.

Als we de ceteris paribus stelling volgen en ons dus alleen concentreren op de verandering van 1 factor spreken we van een partiële vraagfunctie.

Alle factoren worden constant gehouden behalve de factor voor “;”.

De constante factoren worden hier niet meer vermeld.

De grafiek:

p

q

Er is een negatief verband tussen prijs en gevraagde hoeveelheid.

Algebraïsche weergave: zie boek p 69!!!

Lees meer...

de vraag

A + B + C + D + E = marktvraag

A = individuele vraag

De marktvraag beschrijft hoe de gevraagde hoeveelheden van een goed variëren wanneer factoren die het koopgedrag beïnvloeden, veranderen.

  • Het is de resultante van het individuele aankoopgedrag.
  • Het is de som van de individuele vraag van alle consumenten.
Lees meer...

De marktvorm van volmaakte mededinging

Volmaakte mededinging = perfecte concurrentie = volmaakte concurrentie = perfecte mededinging

Voorwaarden voor VM:

- Zeer veel kopers en verkopers

- Perfecte informatie voor alle kopers en verkopers

- Homogeen goed

- Vrije toe- en uittreding

Dit is niet realistisch, maar biedt een duidelijk referentiekader voor de studie van de werking van de markt.

Lees meer...

De graad van productdifferentiatie

Het streven naar productdifferentiatie is een bewuste strategie van de producenten.

De graad van productdifferentiatie is afhankelijk van de mate waarin het goed als gelijkwaardig wordt ervaren door de kopers.

Graad van productdifferentiatie mate van gelijkwaardigheid

Er is een invers verband.

De concurrentie stijgt als de homogeniteit stijgt.

Lees meer...

De graad van informatie

  • Perfecte informatie: alle vragers en aanbieders hebben dezelfde volledige informatie over de aard van het goed en de prijs waartegen ze het goed kunnen verkopen.

Dit is een heroïsche veronderstelling want in veel gevallen is het bijna onmogelijk om alle juiste informatie te bekomen.

  • Imperfecte informatie: de aanbieder heeft meer informatie dan de vrager. Hij kan zo de prijs beïnvloeden. Dit komt veel voor in praktijk.
Lees meer...

Aantal vragers en aanbieders

Aantal aanbieders

1

Monopolie

Enkele

Oligopolie

veel

Volmaakte mededinging

In praktijk is er altijd veel vraag.

Hoe groter het aantal vragers en aanbieders op de markt, hoe beperkter de macht van 1 van die partijen.

Bij een beperkt aantal bestaat de kans dat 1 van de ruilende partijen een sterke marktpositie inneemt en dus het ruilvoordeel naar zich toe trekt.

De prijs vormt een belangrijk element in de marktwerking.

  • Prijsnemerschap = marktatomisme

Vbn.

Monopolie: NMBS

Oligopolie: Belgische banken

Volmaakte mededinging: groenteveiling

Als op de arbeidsmarkt de werkgevers en werknemers onderhandelen over de lonen

  • Bilateraal monopolie

Bij monopolie is de ene aanbieder de prijszetter.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen