Beleggingsstrategie
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
de keuze tussen de diverse financiële activa.
de keuze tussen de diverse financiële activa.
veranderingen in het beschikbaar inkomen komen tot uiting als budgetvariaties, grafisch worden zij weergegeven onder de vorm van parallelle verschuivingen van de budgetlijn en leiden tot nieuwe optima, het zogenaamde expansiepad.
geeft de diverse combinaties weer van twee goederen die de consument zich maximaal kan aanschaffen met een bepaald budget.
wordt weergegeven door de helling van de budgetrechte en wordt bepaald door de prijzen (-Pa/Pb), geeft de marginale substitutieverhouding op de markt weer.
geeft weer hoeveel eenheden van een goed B een consument bijkomend moet consumeren om het verlies van een –in principe infinitesimaal kleine –eenheid van product A te compenseren en het totaal nut constant te houden.
zij geven de combinaties van twee of meer goederen weer, die naar oordeel van de consument hem eenzelfde totaal nut verschaffen.
het marginale nut van de laatste geldeenheid die de consument aan de onderscheiden goederen uitgeeft, moet gelijk zijn. Anders: de egalisatie van het grensnut van het geld in al zijn bestedingsmogelijkheden.
stelt dat bij toename van het aantal geconsumeerde eenheden, het marginale nut ervan afneemt. Met andere woorden, het totale nut kent een degressief stijgend verloop.
de mate waarin de consument door het consumeren van een aantal eenheden van het betrokken goed zijn behoeftebevrediging verhoogt.
de wijziging die optreedt in het totale nut van de consument wanneer hij één –in principe infinitesimaal kleine –eenheid aan zijn consumptie toevoegt.
bepaalde goederen ontlenen hun waarde juist aan het feit dat slechts enkelen ze kunnen bezitten.
opvallend consumptief gedrag met de bedoeling afgunst op te wekken.
consumenten met opvallend consumptief gedrag (trendsetter) en mensen die deze nieuwe consumptietrends willen volgen. Zodra de nieuwe consumptietrend algemeen verspreid is, gaan de trendsetters nieuwe consumptievormen ontwikkelen om zich opnieuw van de rest van de bevolking te differentiëren.
geeft de gevoeligheid weer van de gevraagde hoeveelheid van een goed voor de prijswijziging van andere producten. Zij is gelijk aan de verhouding tussen de relatieve wijziging van de gevraagde hoeveelheid van het ene goed en de –in principe infinitesimaal kleine – relatieve prijswijziging van een ander goed, die tot de wijziging in de gevraagde hoeveelheid van het eerst aanleiding gaf.