Massamedia in enge zin (krant, tijdschrift, boek, cd, affiche, dvd,…)
- dragers - bestemd om boodschappen te verspreiden - d.m.v. multiplicatie-, verzendings- of uitstallingstechnieken - door gebruik van 1 of meerdere tekensystemen
(hieruit kan ook afgeleid worden dat radio en televisie in strikte zin geen dragers, geen vervoermiddelen zijn van communicatieboodschappen. Wel kunnen zij deze boodschappen openbaar maken door ze uit te zenden via een zendapparatuur en een ontvangstapparatuur, die samen het communicatiekanaal vormen. Zij kunnen daarbij eventueel gebruik maken van een massamedia (cd, film, geluidsband).
Massamedia in ruime zin
Technische middelen of instrumenten die dienen om massacommunicatieboodschappen over te dragen van communicator naar ontvanger
- openbare objecten: huisgevel, wegdek, toonbank winkel,… - objecten die door multiplicatie een boodschap openbaar kunnen maken: een bierviltje, een verpakking, een kalender,…
- variëren met de maatschappijvorm - directe en indirecte invloed van media verschillen ngl. politiek-maatschappelijke structuren
Vooral in uiterst rechtse en linkse samenlevingen wordt massacommunicatie vaak gebruikt om politieke of nationale idealen en denkbeelden over te dragen. (Vb. China: pers & omroep → spreekbuis van de regering)
In de kapitalistische maatschappij is winst het primaire doel van massacommunicatie. Toch zijn er een aantal gedragscodes om de inhoud van de boodschappen binnen de perken van het fatsoen te houden. Hier is er bijna volledige persvrijheid (Zelfcensuur echter om overwegend commerciële doeleinden).
8 functies / bedoelingen van de zender:
1. Amuseren
2. Informeren en informatie interpreteren
3. Socialiseren (overdragen van cultuur, normen en waarden, het scheppen van gedragsnormen en het bevorderen van de nationale eenheid)
4. Opleiden en instrueren
5. Samenleving bewaken, mistoestanden aan de kaak stellen en sociale veranderingen op gang brengen
6. Economie stimuleren (verschaffen van productinformatie en maken van winst)
7. Dagelijks ritueel verschaffen: vrije tijd structureren
Communicatie verloopt via diverse systemen. Basis voor indeling = aantal componenten van een systeem
Het intrapersonele communicatiesysteem (intern, in het individu)
- op de rand van communicatie – biologie en psychologie - biochemische communicatie: reactie op bepaalde stimuli - vb. denken (zender en ontvanger vallen samen)
MAAR: innerlijke dialoog doorgaans niet beschouwd als communicatie → wel belangrijke rol bij deelname aan echte communicatie!
Het interpersonele communicatiesysteem (tussen individu’s)
- parallellisme gedachtenstructuur → efficiëntie - formulering → slagen van comm - meestal: in mekaars nabijheid (zien, ander binnen gehoorsafstand) - kan via tussenweg – MEDIUM – (gemedieerde interpersonele afstand)
Het massacommunicatiesysteem (door zender bedoeld als openbare communicatie)
- niemand van ontvangen uitgesloten - boodschap kan bestemd zijn voor bepaalde categorie (ook kleinschalig) - one-to-many ; many-to-many ; many-to-one - altijd sprake van een medium - medium → afstand (ruimte, tijd, tijd & ruimte)
In de sociale wetenschappen wordt met communicatie het proces bedoeld waarbij een boodschap wordt overgebracht van een of meer zenders naar een of meer ontvangende personen.
ZenderBoodschapOntvanger
Essentieel voor het bestaan van communicatie is dat deze 3 elementen aanwezig zijn!
Sommige auteurs voegen nog hier nog 3 elementen aan toe:
Intentie (communicatie moet door de zender bewust gewild zijn)
Indien men bij de communicatie de intentie bepalend acht, neemt men in de discussie het gezichtspunt van de zender in. Vindt men niet de intentie bepalend maar wel de perceptie door de ontvanger, dan stelt men zich op het gezichtspunt van deze laatste
Geslaagde communicatie (ontvanger moet boodschap juist begrijpen)
Er zou dus alleen maar communicatie zijn, indien de geadresseerde de boodschap niet alleen ontvangen heeft, maar ook begrepen en zelfs JUIST begrepen. (pijn ® wijn…)
Tweewegscommunicatie (ontvanger moet hierop kunnen reageren)
De transportrichting van de communicatieboodschappen, van zender naar ontvanger uiteraard maar ook van ontvanger naar zender. Ook gebruikt men de term ‘feedback’ voor de reactie die de ontvanger geeft op de boodschap van de zender. Hierop kan deze eventueel een nieuwe boodschap verzenden
In de sociale wetenschappen wordt met communicatie het proces bedoeld waarbij een boodschap wordt overgebracht van een of meer zenders naar een of meer ontvangende personen.
ZenderBoodschapOntvanger
Essentieel voor het bestaan van communicatie is dat deze 3 elementen aanwezig zijn!
Sommige auteurs voegen nog hier nog 3 elementen aan toe:
·Intentie (communicatie moet door de zender bewust gewild zijn)
Indien men bij de communicatie de intentie bepalend acht, neemt men in de discussie het gezichtspunt van de zender in. Vindt men niet de intentie bepalend maar wel de perceptie door de ontvanger, dan stelt men zich op het gezichtspunt van deze laatste
·Geslaagde communicatie (ontvanger moet boodschap juist begrijpen)
Er zou dus alleen maar communicatie zijn, indien de geadresseerde de boodschap niet alleen ontvangen heeft, maar ook begrepen en zelfs JUIST begrepen. (pijn ® wijn…)
·Tweewegscommunicatie (ontvanger moet hierop kunnen reageren)
De transportrichting van de communicatieboodschappen, van zender naar ontvanger uiteraard maar ook van ontvanger naar zender. Ook gebruikt men de term ‘feedback’ voor de reactie die de ontvanger geeft op de boodschap van de zender. Hierop kan deze eventueel een nieuwe boodschap verzenden
Communicatie = alle acties of handelingen, waarbij één of meer mensen zich bewust worden van een bepaalde boodschap, die hen daarvóór niet of nog niet zo goed bekend was. Bij communicatie wordt een bepaald gegeven (inhoud of boodschap GEMEENSCHAPPELIJK gemaakt.
3 communicatierevoluties: * schrift
* boekdrukkunst
* nieuwe informatie en communicatietechnologiën (computers, satellieten)
Mensen kiezen een winkel waarvan zijn persoonlijkheid overeenstemt met hun eigen persoonlijkheid. Overeenstemming is noodzakelijk. Wanneer een winkel als actief wordt gezien, is dit dus boeiender voor de consumenten, ze gaan het appreciëren. Hoe groter de overeenkomst tussen de winkel en de consument, hoe meer de klant geneigd zal zijn om een positieve attitude te hebben tov de winkel.
Hoe mensen zichzelf zien, gaat een invloed hebben op wat ze gaan kopen. Consumenten kiezen merken waarmee ze zichzelf spiegelen (Bv. Als je sportief bent, ga je veel sportmerken kopen / ben je creatief, dan ga je kiezen voor een minicooper die je helemaal zelf kan samenstellen). Maar vaak kan je uit de merken die de consumenten kopen ook afleiden wat voor een persoonlijkheid hij/zij heeft, aangezien mensen vooral merken gaan kiezen om hun zelfbeeld bij te sturen (Bv. iemand koopt iets van Oxfam is begaan met het milieu, met de Derde Wereld,… / iemand koopt een Apple ipv een gewone computer is creatiever).
EXTRA AANVULLING: Experiment Boss – Australian
Dit heeft te maken met hoe mensen jou zien en over jou denken. De persoon met de trui van BOSS wordt beschouwd als veel meer competent volgens de buitenwereld. De persoon met de trui van AUSTRALIAN wordt als minder competent beschouwd. Een ander voorbeeld: Stel je gaat shoppen in Hasselt en je gaat de Mango binnen met een zak van de Zeeman. De winkeliers gaan je wrs anders behandelen dan wanneer je binnenwandelt met een zak van Armani. De mensen die binnen komen met een zak van de Zeeman, daar willen ze zo snel mogelijk vanaf, terwijl ze de mensen met een zak van Armani liefst zo goed mogelijk helpen
= stukjes informatie bij mekaar puzzelen om een indruk te kunnen vormen van iets/iemand. We gaan af op de uiterlijke kenmerken. Winkeltassen staan als wandelende billboards. Een winkeltas kan iets zeggen over de persoon die de winkeltas draagt. Bv. Experiment met foto je baseert je op verschillende elementen (uiterlijk van vrouw, kleding, winkelzak,…), die je nadien gaat samenplakken
Is er een verband tussen de persoonlijkheid van de winkel en de typische persoonlijkheid van de klant? JA! Hoe verfijnder de winkel is, hoe meer plichtsbewust de klant is. Hoe opvallender de winkel is, hoe extraverter de klant. Hoe chaotischer de winkel is, hoe slordiger de klant is.
Bv. een open persoonlijkheid moet bij ESPRIT gaan werken want ESPRIT is het meest innovatief Bv. een plichtsbewust iemand, moet bij Zara gaan winkelen, want Zara is meer toegewijd
- Muziek, kleren, rolmodellen, oudere kinderen waar ze naar opkijken, bekende mensen, product links plaatsen,…
Hoe meten?
- Eye-tracking, zweet meten om te kijken hoeveel emotie iets opwekt
EXTRA AANVULLING: Reportage Koppen XL
- Etnografisch onderzoek: observaties doen, gedrag analyseren zodat ze te weten komen hoe kinderen zich gedragen om daar zo beter op te kunnen inspelen
- Neuromarketing: kijken welke delen van de hersenen actief worden bij het zien van reclame. Dit wordt gebruikt zodat kinderen beïnvloed worden en dat ze dingen gaan kopen
- Symbolische reclame: heeft een sociale betekenis. De producten geven je een bepaalde sociale betekenis je bent wat je koopt
Bv. Kleren van merk X zorgen voor een goed imago
- Tweeners: geen adolescenten, maar ook geen kinderen meer. Het zijn producten die eigenlijk voor volwassenen zijn, die ze nu ook gaan aanbieden aan kinderen. Ze moeten sneller oud worden, ze mogen geen kind meer zijn.
Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website. Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingenvoor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.