Bewust publiek
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Groepen die (h)erkennen dat een probleem bestaat. Onderdeel van de situatietheorie mbt stakeholders.
Groepen die (h)erkennen dat een probleem bestaat. Onderdeel van de situatietheorie mbt stakeholders.
Groepen die met een bepaald probleem te maken krijgen als gevolg van de actie van een organisatie, maar die het niet herkennen. Onderdeel van de situatietheorie mbt stakeholders.
Een classificatie – of segmentatie-instrument. Deze theorie onderzoekt waarom en wanneer publiek gevormd wordt, wanneer er waarschijnlijk gecommuniceerd moet worden en hoe hun communicatie en gedrag gebruikt kan worden om publieken te segmenteren. De theorie ziet stakeholders tot publiek ontwikkelen wanneer zij erkennen dat een issue of probleem hun bestaan beïnvloedt.
Elke stakeholder probeer je in een cirkel rond je bedrijf te plaatsen, hoe dichter bij het bedrijf, hoe belangrijker de relatie. Via stakeholdermapping doet men aan omgevings – en situatie-analyse.
Een onderdeel van stakeholder mapping. In deze matrix worden de groepen voorgesteld geïnteresseerd in jouw activiteiten en niet geïnteresseerd zijn, groepen die veel en weinig macht over je hebben.
Publiek = stakeholders met een probleem
Omvat een reeks regels en gedragingen die bepalen hoe vennootschappen worden bestuurd en gecontroleerd. Binnen corporate governance gaat men een evenwicht zoeken tussen leiderschap, ondernemerschap en prestaties leveren enerzijds, alsook de zorg voor publieksgroepen en gezonde relaties.
Diegenen die een aandeel of belang in een bepaalde organisatie hebben, ze zijn afhankelijk van de organisatie voor het vervullen van hun eigen doelen en op haar beurt, is de organisatie van hen afhankelijk
Deze theorie richt de aandacht niet op wat de media met het publiek doet, maar wat het publiek met de media doet. Wij als ontvanger gaan zelf kijken wat interessant is voor ons en de rest laten we liggen. Deze theorie verwijst naar het actieve publiek.
Verwijs naar het passieve publiek. Deze theorie gaat er van uit dat mensen weerloos zijn tegen de massamedia en dat ze er gewoon door ‘geïnjecteerd’ worden.
Verwijzen naar de effecten die de media op het publiek hebben als gevolg van blootstelling van het publiek aan de media en hun inhoud
Reageert passief en accepteert de media-inhoud in plaats van dat het er intellectueel en emotioneel actief mee bezig is
Media met een massapubliek, vaak een passief publiek
De groepen waarop de organisatie haar communicatieve pijlen richt, welbewust en weloverwogen. Het is belangrijk dat bedrijven een optimale relatie nastreven met de publieks – en doelgroepen. Doelgroepen zijn nodig om je bedrijf functioneel te houden.