Gebruikers
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
(output) Zij die uiteindelijk afnemen. Een van de feitelijke rollen die een organisatie of persoon heeft. Heeft te maken met de invloed die men heeft.
(output) Zij die uiteindelijk afnemen. Een van de feitelijke rollen die een organisatie of persoon heeft. Heeft te maken met de invloed die men heeft.
(input) Zij die mensen of middelen ter beschikking stellen. Een van de feitelijke rollen die een organisatie of persoon heeft. Heeft te maken met de invloed die men heeft.
Zij die een belangrijke rol spelen in de ogen van beslissers. Een van de feitelijke rollen die een organisatie of persoon heeft. Heeft te maken met de invloed die men heeft.
Zij die knopen kunnen doorhakken. Een van de feitelijke rollen die een organisatie of persoon heeft. Heeft te maken met de invloed die men heeft.
= verwante groepen. De verzamelnaam voor alle overige individuen of groepen die op de een of andere wijze een belang hebben bij de organisatie. Dit is een onderdeel van het linkage-model en hoort bij de afhankelijkheid van stakeholders en doelgroepen.
= normatieve groepen. Heeft een organisatie met groepen die op de een of andere wijze een oordeel vellen over de organisatie. Denk aan media, vakbonden en consumentenorganisaties, actie – en belangengroepen. Dit is een onderdeel van het linkage-model en hoort bij de afhankelijkheid van stakeholders en doelgroepen.
= functionele relaties. Verbinden de organisatie met groepen die maken dat de organisatie daadwerkelijk functioneert. Denk aan leveranciers en afnemers. Dit is een onderdeel van het linkage-model en hoort bij de afhankelijkheid van stakeholders en doelgroepen.
= voorwaardescheppende relaties. Verbinden de organisatie met stakeholders die het bestaan van de organisatie mogelijk maken. Deze relaties hebben de macht en de middelen om te beslissen over het voorbestaan van de organisatie. Dit is een onderdeel van het linkage-model en hoort bij de afhankelijkheid van stakeholders en doelgroepen.
Indeling van publiek uit de micro-omgeving in 4 categorieën door Esman. De categorieën worden gekenmerkt door hun relatie met een organisatie. Dit hoort dus bij de afhankelijkheid van stakeholders en doelgroepen.
Actief op een brede reeks issues/problemen. Onderdeel van een verdere classificatie van de situatietheorie op basis van het soort issues waarbij het publiek betrokken is.
Actief op één enkel issue dat significante aantrekkingskracht heeft. Onderdeel van een verdere classificatie van de situatietheorie op basis van het soort issues waarbij het publiek betrokken is.
Actief bij een kleine reeks issues/problemen die beperkte populaire aantrekkingskracht hebben, marginale actiegroepen. Onderdeel van een verdere classificatie van de situatietheorie op basis van het soort issues waarbij het publiek betrokken is.
Negeert alle issues/problemen. Onderdeel van een verdere classificatie van de situatietheorie op basis van het soort issues waarbij het publiek betrokken is.
Groepen die zich organiseren om het probleem te bespreken en er iets aan doen. Onderdeel van de situatietheorie mbt stakeholders.