Menu

Traditionele versus constructivistische klassen

  • Traditionele klas
    • Onderwijzer is enige bron van gezag in klas inzake kennis, regels en beslissingen
    • Onderwijzer is het meest aan het woord
    • Leerlingen zijn passief en luisteren
    • Vooruitgang is geëvalueerd via uniforme normen
    • Voordeel: betere prestaties bij oudere kinderen
    • Nadeel: motivatie neemt af (lage SES)

  • Constructivistische klas (vaak Piaget!)
    • Leerlingen worden aangemoedigd om zelf kennis op te bouwen
    • Kinderen reflecteren op en coördineren hun ervaringen
    • Leerlingen werken in kleine groepen of individueel
    • Leraar begeleidt en ondersteunt volgens behoeften van kinderen
    • Vooruitgang geëvalueerd door vergelijking met eigen vroegere ontwikkeling; vergelijking met andere leerlingen is minder belangrijk
    • Voordeel
      • Kritisch denken
      • Grotere sociale en morele rijpheid
      • Positieve houding t.o.v. school
    • Nadeel: iets mindere prestaties

Historische evolutie: slingerbeweging

- Jaren ’60: constructivistisch (Piaget)

- Later: klassiek (‘back to basics’)

Lees meer...

Grootte van de klas

  • Kinderen die consistent in kleinere klassen gezeten hebben (13 tot 17 leerlingen) (van kindertuin tot in het 3e leerjaar) doen het later beter (voor rekenen en lezen bv.) dan kinderen die in klassen van normale grootte gezeten hebben
  • Verklaring :
    • Met minder kinderen spendeert de leerkracht minder tijd aan discipline en meer tijd in individuele aandacht
    • Kinderen doen beter mee aan het klasgebeuren en hebben een hogere concentratie
    • Kinderen hebben een positievere houding tegenover school
Lees meer...

Tweetalig onderwijs

  • In Canada 7% van de lagere schoolstudenten in: onderdompeling of taalbadprogramma’s (‘immersion’)
     Engelstalige kinderen krijgen les in het Frans
  • Tweetalig onderwijs = integreren van moedertaal in het onderwijs
     bv. in de VS: Spaans

2 meningen:
 Tijd dat gespendeerd wordt aan de moedertaal leidt af van de prestaties voor de Engelse
taal, wat cruciaal is voor succes op school en op het werk
 Eveneens instructies geven in de moedertaal toont aan dat die taal eveneens gerespecteerd
wordt + het voorkomt het gevaar van ontoereikende taalbeheersing in de twee talen
(‘semilingualism’ doordat ze de eerste taal verliezen omdat ze de tweede taal aangeleerd krijgen)

  • Indien twee talen geïntegreerd zijn in het leerplan, dan leren de kinderen van minderheidsgroepen de tweede taal beter.
  • Wanneer leerkrachten enkel spreken in een taal die kinderen amper begrijpen, vertonen de kinderen frustratie, verveling en terugtrekking
  • Probleem in de VS: andere talen (bv. het Spaans) worden niet gewaardeerd in de samenleving
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen