Menu

De doelgerichtheid van het gedrag

  • Soorten doelgerichtheid
     Vermijdingsgedrag
    - Passief vermijdingsgedrag
    Bv. Jannis stopt met studeren, ze denkt dat ze niet zal slagen
    - Actief vermijdingsgedrag
    Bv. Joris is zwak voor Frans en denkt niet te slagen, daarom neemt
    hij extra bijles

     Toenaderingsgedrag
    - Nastreven wat men niet heeft
    Bv. Mateo zet zich harder in dan vorig jaar, hij wil zeker slagen
    - Behouden wat men heeft
    Bv. Fleur had vorig jaar goede punten voor talen, ze leest nu met plezier
    haar Franse boeken.

Motivationele conflicten
 Het toenaderings-toenaderingconflict
= niet kunnen kiezen tussen twee leuke dingen
een conflict dat vrij makkelijk op te lossen is
Bv. Zou ik vanavond op stap gaan of zou ik een film kijken ?

 Het toenaderings-vermijdingsconflict
= Iets dat je heel graag wil, maar er is een negatief kantje aan
keuze tussen leuk en niet leuk
een conflict dat moeilijk op te lossen is
Bv. Bettina is een topmodel geworden en mag voor een shoot naar
Hongarijen, haar droom komt uit, maar ze heeft enorme vliegangst
en dat valt haar zwaar.

 Het vermijdings-vermijdingsconflict
= keuze tussen twee opties die beiden niet leuk zijn
een conflict dat moeilijk op te lossen is
Bv. Pieter weet dat hij een grote straf krijgt als hij zijn huiswerk niet
maakt, maar hij heeft echt geen zin om aan die stomme oefening te
beginnen

Lees meer...

Het zelfbeeld en de rol van de groep

Zelfbeeld = geheel van gedachten, ideeën en oordelen over jezelf  Wie ben ik?

  • Het sociale zelfbeeld
    Bv. Naoussa weet dat Korneel graag met haar praat wanneer het thuis weer fout
    ging, ze kan immers goed luisteren
  • Het emotionele zelfbeeld
    Bv. Marthe overloopt haar gevoelens bij haar laatste examens: ze studeert altijd
    erg hard, maar bij haar laatste mondeling examen sloeg de onzekerheid
    opnieuw toe.
  • Het cognitieve zelfbeeld
    Bv. Pieter haalt prima resultaten voor wiskunde en wetenschappen, hij wilt
    volgend jaar piloot studeren. Hij weet dat hij dit zeker moet aankunnen met
    zijn verstandelijke mogelijkheden.
  • Het fysieke zelfbeeld
    Bv. adolescenten hebben heel veel oog voor hun uiterlijk en voor dat van anderen
  • Het materiële zelfbeeld
    Bv. Griet vindt geld niet belangrijk


Informatiebronnen bij de opbouw van het zelfbeeld

  • Introspectie
    = het waarnemen van onze gevoelens en gedachten
    Bv. Selena voelt zich zelden ‘depri’
  • Zelfperceptie
    = het waarnemen van ons gedrag
    Bv. Na een glas water in één keer opgedronken te hebben zegt Noah verbaast te
    zijn van zichzelf
  • Looking glass self
    = de interpretatie van het gedrag van anderen die reageren op ons gedrag
    Bv. Kristof zijn beste vrienden vinden het tof dat hij zo goed kan luisteren,
    Kristof leert over zichzelf: ‘ik kan goed luisteren’

Autobiografische herinneringen
= herinneringen over ons verleden
Bv. Toen ik Angelo na al die jaren terugzag, merkte ik dat ik zijn kalme manier
van reageren in stresssituaties had overgenomen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen