FACTOREN DIE VAN INVLOED ZIJN OP HET VERLOOP VAN HET CONSULT
- Gepubliceerd in Gezondheid
- Reageer als eerste!
FACTOREN MET BETREKKING TOT ZORGVERLENERS
- Gedrag van zorgverlener wordt bepaald door:
- Overtuiging over gewenste type gesprek met patiënt
- Hoe aardig patiënten gevonden worden
- Beschikbare tijd
- Type probleem
- Doelstelling arts (begrip van de aandoening en ontwikkelen behandelplan) ≠ doelstelling patiënt (vb. hoe ziekte dagelijks leven verstoort)
- Tevredenheid van de patiënt over gesprek, diens vertrouwen in omgaan met ziekte en minder emotionele problemen na het gesprek gaan gepaard met:
- arts die probeert inzicht te krijgen in standpunt van de patiënt
- mening van de patiënt over het inzicht van de arts in diens emoties
- tevredenheid patiënt over kunde van de arts in medische aspecten van zorg
- kwaliteit van persoonlijk contact
- Artsen met gebrekkige communicatie zijn zich minder bewust v reacties en tevredenheid vd patiënt over het gesprek
HET TYPE ZORGVERLENER
- Verschillen in rol tussen verpleegsters & artsen
- Verpleegsters: moederlijker, gemakkelijker aanspreekbaar, luisteren beter, onderzoeken eerder psychosociale problemen → belangrijke verzorgende rol
- Artsen: moeilijker emotioneel betrokken of patiënten als mens leren kennen
- SEKSE VAN DE ZORGVERLENER
- Tegenover vrouwelijke artsen:
- meer gesproken
- meer medische en persoonlijke informatie verschaft
- meer positievere beweringen
- assertievere patiënt die durft onderbreken
- Sekse geen invloed op mate waarin emotionele problemen besproken werden
- Verschillen mogelijk mede doordat vrouwelijke artsen meer vragen stellen en meer pogingen doen om relatie met patiënt te leggen
- DE WI JZE WAAROP INFORMATIE WORDT GEGEVEN
- Positief brengen van informatie bevordert riskantere behandelkeuzes
- Vb. kans op overleven 40% kans op overlijden 60%. Minder keuze voor operatie in laatste geval.
DE BI JDRAGE VAN PATIËNTEN
- Minimale betrokkenheid van patiënt - angst, bezorgdheid, gebrek bekendheid met informatie, passiviteit, gesprek niet voorbereid
- Lager opgeleiden en geringere economische status - krijgen van meer informatie & langer consult
SLECHT NIEUWS BRENGEN
- Patiënten hebben recht op hun prognose. Wijze waarop informatie wordt overgebracht is van invloed op welzijn van patiënt
- Protocol van Buckman:
- Geef het nieuws zelf, onder vier ogen, met genoeg tijd en zonder onderbrekingen
- Stel vast wat de patiënt over zijn diagnose weet
- Stel vast wat de patiënt wil weten
- Deel de informatie: na ‘waarschuwingsschot’, kleine hoeveelheden informatie in eenvoudige taal en op tempo van de patiënt
- Reageer op, erken en heb begrip voor emotionele reactie
- Planning en nazorg: volgende stappen plannen, samenvatting geven van wat gezegd werd, bronnen van steun identificeren en maken van vervolgafspraak
- Geringere mate van angst:
- Arts bereidde patiënt voor op diagnose
- Informatie op maat van de patiënt
- Schriftelijke informatie door de arts
- Bespreken van gevoelens van patiënt
- Geruststellen van patiënt door arts
- Aanwezigheid van ondersteunende anderen
- Geringere mate van depressie:
- Stimuleren van betrokkenheid van de patiënt bij beslissingen over behandeling, bespreken van de ernst van de diagnose en invloed op het leven
- Best practice:
- Betrokken houding van de arts is belangrijker dan de informatie die gegeven werd. Artsen dienen oog te hebben voor de emotionele en informatie behoeften van patiënten.
- Realiteit:
- Vooral biomedische informatie met weinig nadruk op empathische reacties of erkennen van verontrusting; gesprek gestuurd door arts
- Observaties ≠ optimistischer beeld door artsen zelf gerapporteerd