Dispositief
- Gepubliceerd in Wetgeving
- Reageer als eerste!
- Gedeelte van een tekst dat de regels bevat die de rechtsordening wijzigen. Nieuwe rechten en plichten!
- Vorm:
- Begint met artikel 1 en eindigt met laatste artikel van de tekst
- Inhoud:
- Teksten van intern recht en artikelen die als rechtsgrond van een besluit moeten worden vermeld
o Verwijs naar alle teksten van intern recht alsmede naar de artikelen ervan, en zelfs naar de onderverdelingen ervan, die de precieze rechtsgrond opleveren voor het besluit.
o Bij een koninklijk besluit of een besluit van de regering:
.a) indien het steunt op artikelen van de Grondwet, verwijs naar de Grondwet en naar de betrokken artikelen met vermelding van de relevante onderverdelingen ervan;
.b) indien het steunt op artikelen van een wetgevende tekst, verwijs naar die wetgevende tekst en naar de betrokken artikelen met vermelding van de relevante onderverdelingen;
.c) indien het een wetgevende tekst uitvoert zonder bijzondere machtiging, verwijs naar deze wetgevende tekst in zijn geheel alsmede , naar gelang van het geval, naar artikel 108 van de Grondwet of artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, aangezien beide artikelen de uitvoerende macht algemene bevoegdheid verlenen voor het uitvoeren van wetgevende teksten;
.d) indien het steunt op zowel artikelen van een wetgevende tekst als op de aan de uitvoerende macht verleende algemene bevoegdheid voor het uitvoeren van wetgevende teksten, verwijs naar de wetgevende tekst en naar de artikelen waarin de bijzondere machtigingen zijn vervat alsmede, naar gelang van het geval, naar artikel 108 van de Grondwet of naar artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.
o In de onder c) en d) vermelde gevallen moet de verwijzing naar artikel 108 van de Grondwet of naar artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen vóór de verwijzing naar de wetgevende tekst komen.
o In geval van een ministerieel besluit :
- indien het rechtstreeks steunt op de artikelen van een koninklijk besluit of van een besluit van de regering die zelf hun rechtsgrond ontlenen aan de artikelen van een wetgevende tekst, verwijs naar:
- Regelingen die niet als rechtsgrond van een besluit mogen worden aangevoerd
o Vermeld niet als rechtsgrond van een besluit:
.a) een verdrag, een Europese verordening of een Europese richtlijn. Besluiten waarbij maatregelen ter uitvoering of omzetting van deze regelingen worden uitgevaardigd, vinden immers rechtsgrond in internrechtelijke regelgeving en niet in deze internationaalrechtelijke of Europeesrechtelijke regelgeving;
.b) een besluit van dezelfde rangorde als het besluit dat u opstelt, behalve (in zeldzame gevallen) indien het effectief de rechtsgrond ervan vormt;
o Voorbeeld van een niet te vermelden besluit van dezelfde rangorde
o Voorbeeld van een te vermelden besluit van dezelfde rangorde
.c) de regelingen die het vervullen van voorafgaande vormvereisten voorschrijven . (55)
Wanneer een regeling niet de rechtsgrond van een besluit vormt, maar deel uitmaakt van het juridisch kader waarin ze is uitgevaardigd, moet de vermelding ervan in de overwegingen van de aanhef of in een artikel van het dispositief worden opgenomen .
- Dubbel nut:
- Circulaires zijn niet-normatief: ze zijn niet binden tegenover particulieren die er als informatiegegevens gebruik van kunnen maken: ze verbinden uitsluitende de betrokken ambtenaren, die onder het hiërarchische gezag van de bevoegde minister staan.
- Opbouw en bekendmaking van wetgevende en elementaire teksten:
1) Opbouw:
2) Opschrift
.a) Aard van de tekst (KB, wet, mb, …)
.b) Datum
.c) Inhoud:
- Opschrift heeft geen normatieve waarde -> geen bindende kracht.. Moet niet gestemd worden
3) Begroeting (enkel bij wet of KB)
- Bekrachtiging (Koning als tak van de uitvoerende macht)
.a) = Rechtshandeling waarbij de koning handelend als tak van de wetgevende macht zich akkoord verklaard met het door de kamer(s) aangenomen wetsontwerp[1]of wetsvoorstel[2]
.b) Verleend onder ministeriële goedkeuring
.c) Koning is niet verplicht (“Vermomd vetorecht”)
- Afkondiging:
.d) = Rechtshandeling waarbij de koning als hoofd van de uitvoerende macht, het bestaan van een wet bevestigd en de ‘ten uitvoering’ beveelt
.e) Op authentieke en definitieve wijze vaststellen dat zo’n wet regelmatig tot stand is gekomen.
.f) Kenmerken:
.g) Wet die bekrachtigd en afgekondigd is, kan reeds rechtsgrond bieden voor KB ofzo..
4) Aanhef: (Niet bij Wetten en decreten)
.a) Rechtsgrond (RG)
.b) Verwijzing naar de regelgeving die wordt gewijzigd
.c) Vormvereisten: Evt. advies moeten vragen aan beperkt orgaan
.d) Beweegreden
.e) Vermelding van de voordragende minister:
* Vb.: FOD oprichten Koning kan politie ook beetje aanpassen
* RG in KB RG in Wet
* Besluit Vl. Regering Decreet
.e....i. ≠ RG: Verordening/richtlijn/verdrag (=Europese toestanden)
.e....i.I. JE moet kijken naar interne wetgeving!!!!
* Uitz.: Volmachtenbesluit
* Altijd van toepassing, los van behandelde materie..
* De administratieve en begrotingscontrole
.e....i. Maatregel die weerslag heeft op ontvangsten en uitgaven
.e....i.I. Inspectie door Financiën
.e....i.II. Akkoord van de minister van begroting [3]als advies van Financiën gegeven wordt.
* Raadpleging vakbonden/syndicaal overleg
.e....i. (Administratief statuut van het personeel)
.e....i.I. Substantiële vormvereiste
.e....i.I.i. = Vernietiging door RvSt als hier niet aan voldaan is
* Europese Commissie raadplegen:
.e....i. Bij steunmaatregelen:
.e....i.I. Vb.: Aan Griekenland, aan boeren (vanaf bepaald bedrag..)
.e....ii. Bij Technische voorschriften
.e....ii.I. Vb.: speciale normen om markt af te schermen
.e....iii. Richtlijnen Voorafgaande mededeling..
* Vormvereisten bij bijzondere wetten
.e....i. Akkoord
.e....ii. Voorschrift
.e....iii. Overleg
.e....iv. Advies
.e....v. Betrokkenheid
.e....v.I. Anders door RvSt nietig verklaard (bij besluiten)
.e....v.II. Bij wetten/decreten: Grondwettelijk Hof nietig verklaren
* Strategische adviesraden:
.e....i. Mina-raad
.e....ii. SE-raad
.e....ii.I. Niet bindend
* Bij specifieke materies
1) Delegatie -> minister
2) Delegatie -> ambtenaar