Menu

De Grieken voor Socrates: op zoek naar de oerstof en het ordenend principe (pré-Socratici)

In de havensteden van Klein-Azië woonde een klasse van handelaars en politici die er alle belang bij hadden, de resultaten van de wetenschap praktisch, dit wil zeggen materieel te kunnen toepassen op de scheepvaart, de productie, de handel en de politiek

LAND

SCHOOL

EEUW

FILOSOOF

Turkije

Miletische school

7e-6e eeuw v. Chr.

Thales van Milete

6e eeuw v. Chr.

Anaximenes

Geen school

6e-5e v. Chr.

Heraclitus

Zuid-Italië

Eleastische school

6e-5e eeuw v. Chr.

Parmenides

5e eeuw v. Chr.

Zeno van Elea

Pythagoreïsche school

6e-5e eeuw v. Chr.

Pythagoras

Sofistiek

5e eeuw v. Chr.

Protagoras

Lees meer...

Wat kan je ermee doen?

Filosoferen is een gevaarlijke bezigheid omdat doordenken altijd betekent dat je het bestaande overschrijdt. Je vraagt je af waarom de dingen zijn zoals ze zijn in plaats van ze gewoon als zodanig (dus kritiekloos) te aanvaarden.

Filosoferen is tegelijkertijd een onvermijdelijke, noodzakelijke bezigheid voor de mensen, die van nature nieuwsgierig zijn en willen weten, hoe alles in elkaar zit.

Filosoferen is op praktisch niveau volslagen nutteloos en zelfs hinderlijk omdat het je soms verhindert onlogisch of onethisch te handelen, of bepaalde materiële waarden voorrang te geven boven algemeenmenselijke en persoonlijke waarden, die moeilijk kwantitatief gemeten kunnen worden. Aan de filosofie doen berust daarom op een keuze.

Lees meer...

Filosofie: descriptief of normatief

(1) Descriptieve (beschrijvende) filosofie = beschrijft het bestaande, zowel het zijn op zich als de mens wordt beschreven

Het zijn: al wat is en bestaat

  • Ontologie (zinsleer): het onderscheid tussen zijn en worden
  • Metafysica: de vraag naar de oorsprong van de zijnden, naar een oerprincipe of God

De mens

  • Wijsgerige antropologie: wat is de mens?
  • Cultuurfilosofie: wisselwerking tussen mens, tijd en omgeving
  • Sociale filosofie: mens en samenleving

(2) Normatieve filosofie = het juiste denken en handelen trachten te bepalen

Hoe kunnen we juist zijn?

  • Logica: de theorie van het juiste redeneren
  • Kennisleer: wat is de waarde van ons kennen?

Hoe moeten we juist handelen?

  • Moraalfilosofie (ethica)

Lees meer...

Filosofie en ideologie

Het verschil tussen filosofie en ideologie is totaal.

Ideologie = een samenhangend mensbeeld dat steun en zekerheid geeft, al dan niet bewust wordt opgedrongen en antwoorden geeft maar geen vragen laat stellen

→ het is een verstard mensbeeld dat gecontroleerd wordt door autoritaire en absolute gezagsinstanties (priesters, partijleiders, professoren) die geen tegenspraak dulden en de anderen als ketters of dissidenten vervolgen.

→ helpt bovendien de traditionele zuilen in stand te houden

Geloven = het verplicht aannemen bij een ideologie, men stelt geen vragen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen