Menu

STAKEHOLDERS VALUE

Duurzaam ondernemen, dwz ook denken aan sociale verantwoordelijkheid.

Shareholders value => stakeholders value. = naast ADH zijn ook WN, klanten, lev, iedereen dus eigenlijk even belangrijk.

Vb. respect milieu, sociale doelen werkgelegenheid, niet corrupte praktijken, vrouwvriendelijk..

Economische en maatschappelijke waarde wordt opgebouwd op LT => AD stijgen

Tripple bottom line aproach= economisch, ecologisch en sociale doelstellingen bundelen.

Lees meer...

SATISFYING BEHAVIOUR

Managerial revolution= een scheiding is opgetreden tussen de managers enerzijds en de eigenaars van de bedrijven anderzijds. Managers hebben geen familiale band met bedrijf. Ze hebben de neiging om van het ene bedrijf naar het andere over te stappen. Daarom willen ze aandelenopties het liefste op KT verzilveren. Belangenconflict tussen eigenaars en managers.

Relatie eigenaars tot bedrijf= anonieme via de beurs ADH hebben andere doelen dan familiale bedrijfseigenaars. Risicokapitalisten zoeken KT hoge return en exit driven managers.

Satisfying behaviour tussen managers en ADH= streven naar objectieven die aanvaardbaar zijn voor de ADH

Maximising behaviour= uiterste van alles willen.

Agenttheorie van Jensen en Meckling= managers (agenten) van de ADH (principaal).

Financiële engeneertechnieken= toepassen om agenten te stimuleren beslissingen te nemen die de waarde maximaliseren. Vb. manager mede-eigenaar en persoonlijk streven nauwer aansluiten bij de doelstelling van de hoofdADH.

Manager, stichter en eigenaar laat nieuwe eigenaars toe (via VC, business angels, IPO) => de stichter verkiest manager/vennoot te zijn van een groot bedrijf ipv big boss of a small company.

Lees meer...

Nabeschouwingen bij het financieel management

Leidmotief: winstmaximalisatie

Meer bepaald: winst per aandeel => waarde van het aandeel van de onderneming maximaliseren.

Corporate governance als sturing bedrijf.

Steeds impact op de waarde van het aandeel inschatten bij elke beslissing.

Waarde aandeel ≠ EV/aantal aandelen. Wel:diverse factoren, vnl de verwachtingen mtb de toekomstige rendabiliteit vd onderneming.

Afhankelijk van: timing, risico, rendabiliteit.

Shareholders value approach:waarde onderneming vanuit oogpunt ADH bekijken.

Lees meer...

BEHEER VAN HET BEDRIJFSKAPITAAL

Herhaling: berekening bedrijfskapitaal

1) mate waarin de PK > VA. Een stukje wordt ook gebruikt ter financiering van de bedrijfscyclus (vl A)

2) De mate waarin de vl A > KTpassiva. De mate waarin de Vl A (die normaal binnen het jaar in geld kunnen worden omgezet) de KTpassiva (die normaal gezien binnen het jaar verschuldigd zijn overtreffen).

dus e voldoende bedrijfskap nodig om a de kt behoeften te voldoen.

Algemeen: BK positief. (behalve bijvoorbeeld in de distributiesector zoals Colruyt)

De onderneming moet elk moment aan haar betalingsverplichtingen kunnen voldoen.

Zoniet: gedwongen liquididatie van de vaste activa meestal tegen dumpingsprijzen, hoge liquididatiekosten => zware aderlating.

Optimale hoogte bedrijfskapitaal: vuistregels

1) Voorraden financieren met permanent kapitaal. (moeilijk, veel bedrijven slagen niet voor de acid test)

2) Bedrijfskapitaal relateren aan de omzet: bedrijfskapitaal moet anderhalve maand van de bedrijfscyclus op zich kunnen nemen. BK 12-15% vd omzet.

Bereiken

Bedrijfskapitaal

Bedrijfskapitaalbehoefte

-PK verhogen door KTschulden om te zetten in LTschulden

-Kapitaalverhoging (financieringspolitiek)

-Desinvestering (investeringsbeleid)

-Vlottende activa verhogen door geldbeleggingen om te zetten in liquide kasmiddelen

-Strikter debiteurenbeheer => rotatiesnelheden klanten stijgen ( klanten betalen sneller)

-JIT voorraadbeheer => rotatiesnelheid voorraden stijgt => vl A stijgt

-Leveranciers sneller betalen => verlaagt schulden op KT

Wisselwerking: investeringsbeslissing

  • VA stijgt, dus BK daalt
  • Voorraden stijgen => vl A stijgt => BK stijgt
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen