Menu

ANORGANISCHE GROEI

 traditionele benadering Hier is groeien (vooral in technologische sector) niet langer een proces van uitbreiding.

Nieuwe economie: groeien eerder niet-lineair en endogeen. Gekoppeld aan discontinue exogene groei (via overnames en joint ventures)

Hoogtechnologische bedrijven hebben in de eerste jaren geen tastbare activa. De opgestapelde negatieve kasstromen (cashdrains) de eerste jaren noemen we de burnrate van een bedrijf.

Gecumuleerde cashdrains kunnen zonder schroom de omzet overschrijden in de eerste jaren.

Pg 107 grafiek.

Bij ZICHT op enige omzet => succesfase is aangebroken => markabel

Bij positieve cashflow =< euforie

Terugbetalingscapaciteiten geen sprake: onzeker, tijdelijke terugval mogelijk

Alineëring= een gelijkaardig bedrijf kan het productieproces of de gebruikte techniek kopiëren en zonder geplaagd te zijn door zware initiële onderzoekskosten op dezelfde markt concurreren.

Maw: in de succesfase (zicht op, maar nog geen omzet, nog steeds cashdrains) => klassieke financierings en waarderingsmethodes zijn onaangepast en er moet overschakeld worden naar andere methodes. De vraag is eerder wie de burnrate wil financieren. => overlevingskans op dit moment is afhankelijk van de overtuigingskracht ten aanzien van financiers.

Overlevingsrisico is niet OE met de leeftijd van het bedrijf, toch moet met de meester recente investeerder idealiter een hogere instapprijs worden bedongen ( organisch corporate finance technieken met risicopremie)

Bootstrapping= nieuwe investeerders overtuigen om in te stappen aan een prijs die liefste hoger is dan bij de vorige financieringsronde. Veel meer rondes dan bij klassieke.

Het wordt steeds goedkoper om geld op te halen naarmate het bedrijf dichter bij de realisatie van het product staat en de investeerder een kleiner risico loopt.

Guerrilafinancierng= financiering via gewaagde technieken.

Engeneering technieken= aandelenopties, private convertiebele obligatieleningen, warrantleningen en achtergestelde aandelen.

Er moeten constant anti dilution clauses worden ingevoerd om de verwatering van posities van voorgaande investeerders (van eerdere financieringsrondes) tegen te gaan.

Pg 109 grafiek.

Na heel deze riskante procedure komen we in de oase van de beursnotering. IPO.

Motief= internationale doorbraak financieren ( klassiek: opvolgers regelen)

Pre IPO periode

  • strategische partner aantrekken. Die een prijs betaalt die de intrinsieke waarde overschrijdt. Dit is dan de referentie die wordt gebruikt om aan een hoge uitgifteprijs te geraken op de beurs.
  • Nieuwe wn aantrekken, die betaald zijn via aandelenopties in functie van eventuele toekomstige notering. Opties zijn ook te verzilveren na verloop van tijd (na blokkeringsperiode)

Lees meer...

WAARDEBEPALING

-HET GECORRIGEERDE NETTOVERMOGEN(statisch, balans)

Basisprincipe: bedrag van de activa – schulden van de onderneming

1) Going concern hypothese (voortzetten activiteit)

2) Vereffeningshypothese (liquididatiewaarde) de intrinsieke waarde

Moeilijk om sommige activa te waarderen. Vb gebouw: AKwaarde, marktwaarde, etc.

Correcties: fictieve activa zoals oprichtingskosten, onverkoopbare goederen in de voorraad, dubieuze handelsvorderingen, overgedragen verliezen moeten afgetrokken worden.

GNC= activa – opvraagbaar +/- belastingsweerslag.

-DE RENDEMENTSWAARDE (dynamisch, RR)

Via gecorrigeerde nettowinst en vereiste rendementspercentage.

GNW= aftrekken van bepaalde posten van de gepubliceerde winst.

DCF methode

De koper betaalt een prijs die hem tot nader bericht een jaarlijks rendement onder de vorm van winstdeelname oplevert.

= GNK / r

Als waarde onderneming stijgt, als

-de winstverwachtingen stijgen : GNW zal ook stijgen => toekomstige waarde stijgt ook

-dalende interestvoeten : bij gelijke risicopremie => vereist rendement dalen

RW= telkens de cf gedeeld oor i. dus bvb. ks 3/ (1+i)³

-DE OBJECTIEVE WAARDE

Combinatie van bovenstaande: GNV . RW

2

Waarom? Omdat GNV geen rekening houdt met rendement van het bedrijf, en RW geen rekening met balansstructuur.

RW < GNV => lifestyle company.

Het tekort: de badwill. Het is de verkoper die dat nadelige resultaat voor zijn rekening moet nemen.

RW > GNV => gazellen

Het overschot: de maatstaf voor de goodwill van het bedrijf. Het is de premie die de koper betaalt om de zaak over te nemen of er aandelen van te bemachtigen.

Vb. gegevens zoals cliënten, knowhow, technologische kennis, potentieel product,…

Opgelet bij interpretatie. RW is zeer gevoelig aan vereist rendement (r). Bij een daling van r, kan RW spectaculair stijgen.

-DE COMPARABLES

Kijken naar de verkoopprijs van analoge, vergelijkbare bedrijven.

Drie opties:

1) gelijkaardige beursgenoteerde ondernemingen

in de pers vind je publicaties van koers/winst verhoudingen.

2) op basis van recente overnames

price/earnings ratio= waarde van de onderneming/winst na belastingen

3) sectorgewoontes

op basis van gebruiken en gewoontes.

Cafés, en apotheken = uitgaan van de omzet

Niet retailbedrijf = basis is EBIT

Some companies are worth a thousand times nothing.=EBITmultiplicator voor traditionele bedrijven schommelt tussen drie en zes, mar voor sterke groeiers kan dat tien tot twaalf bedragen. Bepaalde internetbedrijven werden ooit verhandeld aan 75 keer hun EBIT. Maw, het is soms niet echt van belang die standaardwaarden. (dot com bubbel)

-DE OVEREENGEKOMEN WAARDE

=De prijs die twee partijen overeenkomen. Diverse waarden, (intrinsieke waarde, rendementswaarde, gecorrigeerd eigen vormen, comparables) zijn dan ook zelden meer dan een vertrekpunt voor onderhandeling.

  • hangt af van marktpositie en onderhandelingstalenten
  • Overdracht bedrijf => participatie heeft geheel andere waarde als het in handen komt van een actieve vennoot die veel potentieel wil uitwerken
  • Venture capitalisten= proberen badwill bedrijven op te sporen en ze te verzilveren. Daarna op juist track krijgen door inbreng nieuw kapitaal en nieuw management. En daarna van de hand doen met grote goodwill.

Stel dat er dan ook nog eens een beursintroductie is, dan helemaal zot.

  • Nieuwe economie: een bedrijf kan 100 keer niets waard zijn.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen