Overige kenmerken
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Het ontwerp begint met het vaststellen van doelen en de aandacht is sterk gericht op de output van de organisatie, het transformatieproces en de daaraan gekoppelde informatietechnologie.
- De verandering is een eenmalige gebeurtenis en deze verloopt lineair van probleem naar einddoel.
- Er is weinig ruimte om van het geplande pad af te wijken.
- De verandering is succesvol als de nieuwe organisatie is ingevoerd en stabiele eindsituatie is bereikt.
- Er is een ongewenste kloof tussen ‘nu’ en ‘straks’.
- De veranderingen worden gestart, gecoördineerd en gecontroleerd vanuit de top van de organisatie.
- Het besluitvormingsproces is in hoge mate geformaliseerd en gestructureerd.
- Voor meningsverschillen is weinig plaats en als ze zich voordoen worden ze door het management ontkend of terzijde geschoven.
- Het werken aan draagvlak en acceptatie staat op zichzelf; het is iets wat je toevoegt en ook kunt weglaten.