Menu

gedifferentieerde werkwaarden

Typologieën van werknemers naar werkwaarden

Omdat er bij de actie-visie draait om termen als ‘pro-actief werken’, ‘zelfstandigheid, ‘uitdagingen’ en ‘verantwoordelijkheid nemen’, past deze visie niet bij alle soort mensen die in een organisatie werken.

De actie-visie zal voornamelijk de Zelfontplooiers aanspreken, maar de kans dat de Loyalist er positief tegenaan kijkt is gering.

De typologieën zijn een reden om de communicatiestrategie binnen een organisatie te heroverwegen. Daarbij zijn drie mogelijkheden:

1. De grootste groep-strategie

De keuze wordt gemaakt op basis van de dominante (meest aanwezige) typologie in de organisatie.

2. De van alles wat strategie

In je aanbod neem je een palet aan boodschappen op, waarin iedere typologie iets herkent.

3. De gemeenschappelijke deler-strategie

Je speelt in om de gemeenschappelijke factor in de verschillende typologieën.

Lees meer...

ontwikkelingen in de samenleving

De actie-visie past niet meer bij de hedendaagse burger. Die is steeds beter geïnformeerd, steeds kritischer en mede daardoor steeds mondiger. De individuele burger wordt steeds meer geacht zelf zijn zaakjes te regelen (denk aan pensioen).

Ook de diverse (digitale) manieren waarop we in onze tijd met elkaar communiceren, staat steeds verder af van de traditionele manieren van afwachten en geïnformeerd worden. Sociale relaties in privé- en werksfeer verlopen steeds vaker via social media en steeds minder op papier.

-> door mensen, ook in organisaties, slechts te benaderen vanuit de actie-visie op communicatie, worden deze ingrijpende ontwikkelingen min of meer ontkend of buiten gesloten.

Lees meer...

het impliciet gehanteerde mensbeeld

McGregor heeft ooit twee mensbeelden onderscheiden:

Theorie X

  • Hierin hebben mensen over het algemeen een afkeer tegen werken
  • Mensen vermijden verantwoordelijkheid en zoeken zekerheid
  • Voor het management betekent dit dat de medewerkers moeten worden gedirigeerd, beheerst en gecontroleerd.
  • Externe prikkels (en motivatie) zetten aan tot prestaties.
  • Het management is ervan overtuigd dat men mensen moet motiveren of bewegen.

Theorie Y

  • Vanuit dit standpunt is de mens vanaf zijn geboorte gericht op fysieke en geestelijke inspanning.
  • De mens motiveert zichzelf (intrinsieke, interne motivatie) en streeft naar bevrediging van verschillende behoeften.
  • De mens kan zichzelf richten en beheersen en zoekt zelf naar verantwoordelijkheid en ontplooiing.
  • Het management moet hiervoor randvoorwaarden scheppen.
Lees meer...

Kanttekeningen bij de actie-visie

Kanttekeningen op de actie-visie:
1. Het binnen de actie-visie impliciet gehanteerde mensbeeld;
2. De ontwikkelingen in de samenleving en de hedendaagse burger;
3. De werkwaarden van medewerkers;
4. De overschatting van het effect van communicatiemiddelen;
5. De discongruentie tussen het beoogde communicatiedoel en de daarvoor ingezette communicatiemiddelen;
6. De interactieve beleidsvorming;
7. Onderzoek;
8. De digitalisering van de organisatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen