Menu

Interactie in digitale communicatie

Drie niveaus in interactie (De Ruijter):

  • Gebruikersinteractie


Dit is het niveau van multimediale schijn van interactie op bijv. een website. Websites worden interactief beschouwd als ze gebruik maken van foto’s, filmpjes, animaties, etc. Er is echter niet echt sprake van interactie en bieden slechts een multimediale schijn van interactie.

  • Database interactie


Dynamische webpagina’s sturen voortdurend zoekopdrachten naar databases om datgene op te halen waar een gebruiker om vraagt.

  • Sociale interactie


Het online kunnen communiceren tussen mensen, met gebruikmaking van digitale gereedschappen, zoals een social network (Facebook, Hyves, etc.)

Lees meer...

Informele communicatie kent vier vormen

Informeel afstemmen en samenwerken.

  • Lobby
  • Het doelbewust informeel benaderen van een ander in de organisatie om dienst mening over een issue te beïnvloeden, of die persoon ervan te overtuigen van een bepaald standpunt.
  • Sociale informatie-uitwisseling
  • In tegenstelling tot informeel afstemmen, gaat het hier over niet-werkgerelateerde thema’s als roddels, privézaken en hobby’s.
  • Geruchten (‘wandelgangen’ genoemd)
  • Dit zijn informele gesprekken over beleidsaangelegenheden die nog niet formeel bekend gemaakt zijn.
  • Wandelgangen hoeven niet letterlijk gesprekken op de gang te zijn, maar ook tweets en onderlinge mails vallen hieronder.


Manieren waarop informele communicatie door managers actief kan worden gebruikt:

  • Managers kunnen informele communicatie gebruiken om te horen wat er leeft onder de medewerkers.
  • Informele communicatie is een aangrijpingspunt voor een manager om beelden die feitelijk onjuist zijn, te ontzenuwen.
  • Informele communicatie kan actief worden benut door via opinieleiders bepaalde informatie te verspreiden.

Lees meer...

Informele communicatie

In de informele communicatie hebben medewerkers de noodzakelijke gelegenheid om samen betekenis te geven aan de zaken die hen overkomen. Ze creëren zo hun eigen werkelijkheid. De informele communicatie is daarmee een essentieel onderdeel van de interactie-visie.

Informele relaties maken het mogelijk snel te handelen, dwars door en tussen alle functies, niveaus en afdelingen.

Lees meer...

Intersubjectieve werkelijkheid:

de werkelijkheid die door een groep mensen op een bepaald moment wordt gedeeld. Zij gaat vanaf dat moment fungeren als ‘de waarheid’ en stuurt het gedrag van die groep.

Bij de actie-visie gaat het om anderen te overtuigen dat er maar één waarheid, één betekenis is. Daarmee gaat deze visie voorbij aan de actieve, informatieverwerkende rol die de ontvanger heeft. Bij de actie-visie wordt de persoon als passief wezen gezien, bij de interactieve-rol juist het tegenovergestelde, namelijk een actief verwerkend persoon.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen