Menu

Samenwerkingsgereedschappen

hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.

  • Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
  • Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.

Soorten samenwerkingsgereedschappen:

  • Intranet

Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.

  • Blog
  • Facebook en andere sociale netwerken
  • Discussiefora
  • Wiki

Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.

  • Social bookmarking
  • Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
  • Instant messaging, sms en Yammer
  • E-learning

Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.

Lees meer...

Communicatiemiddelen

dit zijn middelen in de communicatie- of mediamix. Hiervan is de afdeling Communicatie redactioneel de eigenaar, de richting is centraal vastgesteld (van zender naar ontvanger) en de communicatiedoelstelling is zendend informerend en persuasief. Communicatiemiddelen horen vooral bij de actie-visie. VB. personeelsblad, nieuwsbrief, thema-dvd, instructies en regelingen, knipselkrant, etc.

Lees meer...

Communicatiemiddelen versus samenwerkingsgereedschappen

De digitalisering heeft een grote impact op de rol van communicatieprofessional. Waar de communicatieprofessional zich voorheen hoofdzakelijk met papieren communicatiemiddelen bezighield (folders, brochures, nieuwsbrieven, etc.), is haar werkterrein de laatste jaren snel verbreed met digitale middelen en samenwerkingsgereedschappen die interactie mogelijk maken.

Web 2.0 media: verwijst naar de ontwikkeling van internet tot een interactief medium en waarbij gebruikers informatie uploaden en internet niet meer uitsluitend gebruiken zoals een televisie.

  • Web 2.0 media zijn geen media in de traditionele communicatiebetekenis.
  • Web 2.0 media veronderstellen een co-creatieproces van alle gebruikers.
  • Het draait er om daadwerkelijke online interactie, samen uitwisselen en ‘bouwen’ aan betekenis.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen