Type beslissingen
- Routine keuzes
- Intermediate problem solving: gebruik cues en heuristieken
- Extensive problem solving: deliberate and systematic effort
Kan in een matrix
Met hoeveelheid involvement (horizontaal) en informatie processing (verticaal) Beslissingen kunnen ook vanuit de ‘perceived risk’ bekeken worden. Als hier grotere mogelijke negatieve uitkomsten zijn, zullen consumenten meer involvement vertonen Brand laziness is gevaarlijk, omdat consumenten hier vaak prijsgevoeliger zijn en makkelijk op prikkels ingaan. Brand loyalty vereist involvement. Vaak consumenten die zelfexpressie willen versterken.
Variety seeking (vaak nog geen merkvoorkeuren) kan intrinsiek en extrinsiek zijn. Bij intrinsieke variety seeking ben je benieuwd naar iets ander. Bij extrinsieke variety seeking komt er meer spelen dan nieuwsgierigheid. Er kunnen dan andere factoren meespelen zoals dat je je tanden wilt witten en daarom witte tandpasta koopt of gezonder wilt leven en daarom volkoren brood ipv wit brood koopt.
Variety seeking is vanuit rationeel perspectief moeilijk te begrijpen, logischerwijs zou je als je een broodje het lekkerste vindt, steeds deze bestellen. Verklaringen (ververling, verzadiging, nieuwsgierigheid, externe factoren). Uiteindelijke verklaring: Optimum stimulatie niveau (OSL). Dat wil zeggen dat je soms meer prikkels wilt of minder. Bij variety seeking zorg je dat het actuele stimulatie niveau overeenkomt met het OSL.