Menu

Vividness

Vivid stimuli zorgen automatisch en onvrijwillig voor aandacht (net als saliëntie). Maar vividness zorgt in élke context voor attentie, ongeacht situatie. Dit kan komen door:

  • Emotional interest: je eigen interessegebied
  • Concreteness: specifiek, makkelijk in te beelden/in te leven. Bijv. een afbeelding van een burger zegt al meer dan 1000 woorden, maar het proeven is nog meer ‘concrete’
  • Proximity (close to a customer): Informatie die dicht bij een klant is (bereikbaar) is meer ‘vivid’. 3 soorten
    • Sensory proximity: als je zelf ziet dat een product werkt, ben je meer overtuigd dan dat je het op tv ziet
    • Temproal proximity: hoe recent iets gebeurd is. Je recentste slechte vlucht blijft beter bij dan een prima vlucht 5 jaar geleden.
    • Spatial proximity: locatie; Iets dat dichtbij huis gebeurt is meer vivid.

Lees meer...

Complexity

Stimuli die substantiële cognitieve verwerking nodig hebben. Zoals:

Closure: het principe om een incomplete afbeelding als compleet te beschouwen.

Grouping: De neiging om stimuli in units te organiseren. Zo maak je koppelingen tussen merken en celebrity endorsers (BN’ers)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen