Schaars
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
als het schaars is, zal het goed zijn. (Reducing availability increases desirability)
als het schaars is, zal het goed zijn. (Reducing availability increases desirability)
zelfs een cent is voldoende
Hoe kun je het contrast effect uitsluiten? Zeg tegen groep 1 dat een cakeje 1 dollar kost, tegen groep 2 dat een cakeje 0,75 dollar kost. Laat de groepen de prijs schatten hoeveel ze ervoor willen betalen. Als dit bedrag in groep 1 en 2 gelijk is, is er geen contrast effect.
wil je doneren 1000 euro, 750, 500, etc. tot je bij een redelijk bedrag uitkomt. Klanten reageren hier eerst op het offer voordat er een nieuw aanbod komt (verschil met de that’s not all techniek).
Als er een deal wordt gedaan, wordt er met de ‘that’s not all techniek’, nog voor de klant kan reageren er offer bovenop gedaan. Dus eerst is een cupcake 1 dollar, maar nog voor je erop kan reageren gaat er 25 ct vanaf. Dit blijkt veel beter te werken dan wanneer je al meteen de cupcake voor 75 ct in de aanbieding brengt (73% vs 44%). Een deel van deze techniek bestaat uit reprociteit (je wilt dus omdat er wat af is gedaan dit graag compenseren door het product te kopen).