Menu

Metacognitive difficulty

Bijv. Als je een foto eerst ziet en dan gespiegeld ziet, ga je deze gespiegelde negatief waarderen,

Bijv. Als iets makkelijk leesbaar is, krijg je meteen een positief effect. Als iets minder goed geschreven is, krijg je een negatievere attitude.

Mere exposure -> dat je iets mooier/positiever gaat vinden als je het vaker ziet

Imprinting: hechten aan het eerste wat je ziet (ganzen die een man als vader zien)

Lees meer...

Madonna or Don McLean? The effect of order of exposure on relative liking

Primacy: het effect dat de eerste stimulus die je krijgt het mooiste wordt gevonden.

Als je eerst een liedje van Madonna hoort en dan de cover van Don McLean, vind je de eerste die je hoorde (in dit geval Madonna) dus mooier.

Voorwaarde is dat de stimuli hier slechts esthetisch zijn (wat je mooi vindt) en dus niet gebaseerd op attributen. Daarom wordt het onderzoek alleen met esthetische stimuli (liedjes en afbeeldingen) gedaan.

Er worden drie studies gedaan. Er wordt als eerste een muziekstudie gedaan. 8 Liedjes worden afgespeeld (origineel en cover). Daaruit blijkt dat het liedje dat het meest is geluisterd het mooiste wordt gevonden (waarschijnlijk een mere exposure effect).

Verder blijkt dat een liedje mooier wordt gevonden naarmate het verschil tussen de releasedatum van het origineel en de cover groter is.

Lees meer...

Eager and vigilant strategies

Eager strategy: ways of advancing; ways of moving from 0 to +1
Vigilant strategy: ways of being careful; ways to stop moving from 0 to -1

Aanvullend van college
Promotion focus + eager strategy = regulatory fit
Prevention focus + vigilant strategy = regulatory fit

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen