Menu

A Bite to Whet the Reward Appetite: The Influence of Sampling on Reward-Seeking Behaviors

Normale intuïtie: sampling van voedsel/drank leidt tot minder honger/dorst en daardoor zal consumptie minder snel plaatsvinden.

‘Alliesthesia’: Als je dorst hebt ga je door een incentive/prikkel water drinken. Huidige wetenschap: Hierin blijkt dat sampling werkt volgens ‘reverse alliesthesia’.

Voorbeeld: een klein beetje Vitamin Water drinken versterkt juist de dorst en verhoogt het verlangen. De vraag is of dit verlangen alleen verlangen naar Vitamin Water (Cuespecific), drinken in het algemeen (Drive-specific, dus ook verlangen in Pepsi) of verlangen naar rewards is (General Motivational Effects, bijv je bent gevoeliger voor een reis naar de zon).

Er worden 4 exprimenten gedaan. Daarin wordt getest:

Of sampling leidt tot meer consumptie of minder consumptie (normale intuïtie vs reverse alliesthesia) Of het verlangens na sampling cue-specific, drive-specific of general motivational zijn

Experiment 1: Er zijn twee groepen: 1 krijgt een sample, 1 niet. Vervolgens wordt er een onbeperkte refill Pepsi aangeboden. De verschillen in waardes worden bekeken. De mensen die een sample kregen, consumeren veel meer. Er blijkt dat reverse alliesthesia geldt en general motivational

Experiment 2: Hierbij wordt een 2x2 onderzoek uitgevoerd. Allereerst krijgen mensen een hoge of lage incentive (melkchocolade of sojachocolade). Daarnaast krijgen mensen wel of niet onverwacht een dollar (satiatie). Het blijkt dat deze satiatie ervoor zorgt dat mensen minder Pepsi drinken. Conclusie is dat de mensen die melkchocolade en geen dollar krijgen het meeste Pepsi drinken. Sampling werkt dus bij een high-incentive value.

Lees meer...

Finding the happy medium

  • Richt je op lange termijn relaties en niet op eenmalige sales
  • Maak simpelere producten
  • Geef ze de keuze om het zo simpel of uitgebreid mogelijk te maken
  • Zorg dat ze 1 ding erg goed doen
  • Maak gebruik van prodotypes: dan kunnen mensen het testen
Lees meer...

Wat is het optimum van features?

Wanneer je eenmalig een sale wilt doen, moet je zoveel mogelijk features in een product stoppen. Wanneer je wilt dat mensen veel terugkomen moet je zo weinig mogelijk features in een product doen. Voor een maximale customer lifetime value (CLV) kun je echter het beste niet te weinig en ook niet te veel features gebruiken. Zo heb je de hoogste baten.

Lees meer...

Defeating Feature Fatigue

Consumenten denken dat meer features lijden tot betere producten. Maar vaak blijkt dat meer features leiden tot minder waarde in gebruik.

Er worden experimenten gedaan. Het blijkt dat voor de aankoop ze capability (meer features) belangrijke vinden dan usability (eenvoud in gebruik). Zelfs als gebruikers zelf een product met features samen zouden stellen, zouden ze het overladen met features.

Als een consument een product uiteindelijk in gebruik heeft (na aanschaf) blijkt echter dat usability belangrijker is dan capability. Ze willen dan opeens minder features.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen