Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Empirisme: George Berkeley

radicaalste onder empiristen

Basisprincipe

- hij verwierp het bestaan van de materiële wereld (bv. boom)

-> waarnemingen zijn echt, mr kunnen niet bewijzen dat er verder nog iets is

-> vb. lauwe water , zondsondergang

- nam slechts God, ziel en ‘ik’ aan

- niet enkel de secundaire maar ook de primaire eigenschappen zijn subjectief

Weerleggen? -> niet met gezond verstand

-> slechts wijzen op logische en emprische denkfouten (bv. hitte vs warmer ervaren)

Probleem? -> men geraakt niet verder dan een subjectief standpunt

Lees meer...

Empirisme: John Locke

Basisprincipe

- hij verwerpt de aangeboren concepten, de mens begint als een onbeschreven blad

- door zintuiglijke ervaringen krijgt hij inhoud, wat Locke ‘ideeën’ noemt.

-> volledig van buiten

-> bevat enerzijds uiterlijke zintuiglijke ervaring, sensation

* primaire eigenschappen: grootte, vorm, getal, … = objectief

* secundaire eigenschappen: kleur, geur, smaak, … = subjectief

-> bevat anderzijds innerlijke zelfobservatie, reflection

Hoe komen tot waarheid? slechts enkele absolute zekerheden:

-> hij aanvaart eigen bestaan en dat van God

-> hij stemt in met de waarheid van wiskunde

voor de rest altijd zekere maat van twijfel

Gevolgen

- doorbraak democratie (waarom standpunt van tegenstander eigenlijk minder?)

- grote bewegingsvrijheid voor handel, industrie en financiën

- religieuze tolerantie (geen enkele godsdienst kan absolute waarheid opeisen)

- actief pluralisme (Locke pleitte voor ondeling begrip in het algemeen)

- grondige opvoeding is voorwaarde van tolerante maatschappij

Lees meer...

Rationalisme: René Descartes

- heel filosofisch systeem uitgebouwd (sinds Aristoteles geleden)

- methodische twijfel: twijfel als methode om tot waarheid te komen. Men kan aan alles twijfelen.

- er is slechts één ding waar men zeker van is: “ik denk, dus ben ik, besta ik” ‘cogitatio’

-> het is duidelijk en van de rest te onderscheiden

- Hier stopt de twijfel, dit is dan ook ‘het eerste principe van de filosofie’

- Een tweede zekerheid is ‘het bestaan van God’ (cfr. klassieke redenering scholastiek)

-> het godsidee bevat volmaakte realiteit die ik niet bezit

-> ik kan het godsdienst mezelf dus niet gegeven hebben

-> god is dus zelf de oorzaak van het godsdee, dit is hét bewijs

- Een derde zekerheid is ‘het bestaan van de materiële wereld’ ‘extensio’

-> we hebben een klare en duidelijk voorstelling van deze wereld
-> bijgevolg bestaat ze

- De mens is een ‘denkend ding’ ‘res cogitans’

-> is verdeeld tss cogitatio en extensio

-> ons lichaam is een machine

- Probleem in principe: verhouding lichaam en geest?

plaats voor vrije wil bij handelingen indien strenge natuurwetten?

Descartes beantwoordt inzicht, maar uitzicht blijft een vraag

Lees meer...

William van Ockham

- als je iets zonder hypothese kan verklaren, moet je dat ook doen

- gods bestaan kan je niet bewijzen, dat moet je geloven

- filosofie heeft niets met theologie te maken

- geen onnodige bewijzen zoeken

- scheiding tussen filosofie en theologie (ipv onderscheid bij Thomas)

=> rode draad tussen de verschillende beweringen: één grote reactie op Thomas

Verdere evolutie:
- verval van de scholastiek

- in het spoor van Ockham ; verwerpen metafysica en natuurwetenschappelijk onderzoek

- ook mystiek keert zich af v leer kerk op basis van persoonlijke ervaring

-> interesse spiritualiteit is sterk gedaalt
-> gevoel en emoties krijgen wél opnieuw een plaats , wat niet bij Thomas of Ockham was

- voor gewone volk was einde middeleeuwen een verwarrende periode met allerlei sekten

-> opstand tegen gezag v vorst en paus

-> religieus verzet verzet vd hervorming

-> intellectuele protest vd humanisten

- beïnvloedende factoren van deze trand was het beginnende handelskapitalisme en ontdekkingsreizen

=> uiteindelijk: ontstaan moderne filosofie

Moderne filosofie:

- veel minder aan kerkelijke dogma’s gebonden; vooral steun in ontwikkeling vd wetenschappen

- crisis van het gezag (keizer, paus) doordat burgerij macht ontwikkelt -> nieuwe kijk op de wereld

- evolutie van filsofie als aparte tak

- om tot te inzicht komen gaat met uitgaan van de rede, de ervaring

- de zinvraag verdwijnt een tijd, tot Kant

rationalisme: we komen tot waarheid door ons verstand, onze ratio (17de – 18de eeuw)

empirisme: zintuiglijke waarnemingen zijn basisinstrumenten

Lees meer...

Thomas van Aquino

christelijke middeleeuwse filosofie; Aristotels + christelijke leer

Basisprincipe

- duidelijk onderscheid tss geloven en weten

- door de Openbaring (bijbel) leren we eeuwige waarheden kennen die we kunnen geloven

- met verstand: nooit verder dan waarschijnlijkheid

- wil en gevoel ondergeschikt

‘Theoloog Thomas’

- neemt aan dat God bestaat en uit het niets geschapen werd

- neemt aan dat de mens een onsterfelijke ziel heeft, ‘zuivere vorm’ (cfr. Aristoteles)

en niet kan sterven door lichamelijke dood

- ziel bestond niet (cfr. Plato), maar werd bij bevruchting door God geschapen

-> Hoe komt deze ziel-in-lichaam nu aan kennis? -> filosoof Thomas

‘Filosoof Thomas’

- geen kennis als herinnering (cfr. plato), maar kennis door zintuiglijke waarneming

- alles in het verstand is eerst in de zintuigen geweest

- geopenbaarde waarheden aanvaarden volstaat niet, verstand en zintuigen gebruiken

Transcendent vs immanent
- transcendent: dat wat de materiële werkelijkheid overstijgt, bovennatuur ‘geloof’

- immanent: dat wat in de mens zelf aanwezig is ‘denken’

=> samen in één werkelijkheid (= geloof + menselijk denken)

- door ons denken deze natuurlijke orde te begrijpen (inzicht -> uitzicht, zinzicht)

5 godsbewijzen -> causalititsprincipe, er moet een eerste oorzaak van alles zijn.

Visie op geld en goederen -> geld als vergemakkelijking van ruil, niet privé, winst

Lees meer...

Islam

Avicenna - trachte Aristoteles en neoplatonisme te verbinden

- ‘het boek van de genezing der ziel’ , ketterij, te rationeel

Averroës - verwerkte Aristoteles’ filosofie

- veel nadruk op het kritische denken (ketterij)

Lees meer...

Joden

Historisch kader - Joden na 70n.C. kennen een culturele bloei in rijk v Islam

- ‘politiek van respect en tolerantie’ want voorlopers (relativering)

Historisch nut - onderhouding Griekse traditie

- vragen stellen ivm godsdienstive overlevering en rationele denken

Gabirol - denkbeelden vanuit neoplatoonse traditie

Maimonides - filosofie van Aristoteles verder
- mbv verstand: waarheden van de Bijbel kunnen vinden

Lees meer...

Neoplatonisme: Plotinus

hellenisme, laatste klassieke filosoof

Geloof in het Oergoede of ‘het Ene en het Al’

- kan men met verstand niet leren kennen

- dmv emanatie (uitstraling, uitvloeiing) schept het de Wereldgeest of ‘Nous’, de wereld vd ideeën

-> laagste trap van emanatie = zuivere stof, het Boze, absolute tegenstelling tot Ene

Zintuiglijke wereld = bedriegelijke afschuwing (cfr. Plato)

- Wereld v ideeën kunnen we niet leren kennen omdat we met ons lichaam aan de materiële wereld verbonden zijn

- ziel is in het stof gevallen, trachten eruit op te staan -> ‘extase’ -> met geestelijke in contact

Joden en arabieren: na 3e eeuw, duizend jaar geen westerse filosofie.
antwoord = ‘dark ages’ , primitief
Hoe is filosofie vd oudheid bewaart gebleven? -> joodse en arabische cultuur

Lees meer...

Stoïcisme: Zeno van Citium

hellenisme, verrijkte multiculturele Griekse beschaving sedert Alexander de Grote

Basisprincipe - teruggaan op Socrates

- waarheid, deugd > welstand, gezondheid, leven

Verwant met cynici = overtuiging meeste mensen hypocriet, vooral hun profijt

 bewijzen goed kunnen leven zonder welstand: arm, eenvoud

Stoïcijnen gingen niet zo ver.

Natuurwetten voor altijd vast, geen toeval - aanvaarden alles een begin en een einde
- geen pessimisme, maar bescheidenheid

Centrale plaats mens

- alles bestaat voor de mens (God is zelfs een deel vd wereld, wetgever)

- elk mens stuk goddelijkheid (Socrates’ daimonion)

- mens heeft vrije wil, in harmonie met natuur of niet (keuze)

Volmaakte menselijke vrijheid

- niet door uiterlijkheden laten beïnvloeden (pijn, gevangenschap, dood)
-> kunnen menselijke waardigheid niet wegnemen

- bereiken door passies te leren beheersen

Eerste radicaaldemocratische leer -> men beschouwde echt alle mensen als gelijken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen