Menu

Item gefilterd op datum: januari 2014

Kenmerken van het Griekse wiskundig bewijs

1) kunstmatig geconstrueerde wereld (rechten en cirkels)

2) constructies: niet in hun concrete verwezenlijking beschouwd, maar enkel in de mate waarin ze aan de definities beantwoorden

3) beperkt zich tot gedefinieerde, volmaakte vormen  evidente uitspraken doen die in ‘postulaten’ en ‘gemeenschappelijke inzichten’ worden geëxpliciteerd

4) grondstellingen  kettingen vormen van gelijkheden of gelijke verhoudingen en op die manier nieuwe stellingen bewijzen

5) overtuiging dat de geconstrueerde wereld samenhangend is (cf. reductio ad absurdum)

>>> leren deze constructies door onze geest iets over de werkelijke ruimte rondom ons?(2 voorwaarden)

  • postulaten over de constructiemogelijkheid van de cirkel en de rechte mogen niet intern contradictorisch zijn
  • figuren die in de zintuiglijke wereld gerealiseerd worden, moeten minstens bij benadering de eigenschappen van de meetkundige constructies bezitten
Lees meer...

Het wiskundige bewijs in wording

  • Thales van Milete

= eerste Griekse wiskundige  liet eerste vorm van bewijsvoering berusten op het ‘evidente feit’ dat dingen die kunnen samenvallen aan elkaar gelijk zijn

  • Volgende stap: definiëren

Figuren die men tekent moeten gedefinieerd worden zodat de stellingen niet meer over concrete tekeningen, maar over bedachte constructies gaan  resultaten neerschrijven om ze bij volgende bewijzen als vaststaand te kunnen gebruiken

>>> dialoogmethode = factor die ertoe leidt de uitgangspunten te preciseren:

    • eerst grondslag van onenigheid zoeken
    • uitmaken over welke grondslagen en definities men het wel eens is
    • daarvan uitgaande: eigen standpunt bewijzen of dat van de tegenstrever weerleggen
  • Euklides

Samenvallen = criterium voor gelijkheid  een van zijn axioma’s

  • Belang van definities

Grieken gaven slechts aan de cirkel en de rechte een definitie wordt gegeven die op een intuïtieve zekerheid gebaseerd is

 wilden alle figuren die men kon indenken construeren bij middel van cirkels en rechten (= dmv ideale passer en liniaal)

Drie beroemdste constructieproblemen:

  1. driedeling van een hoek
  2. verdubbeling van de kubus
  3. kwadratuur van de cirkel

Volgende stappen

  • bewijzen van rekenkundige stellingen
  • bewijs door reductio ad absurdum (= als men kan bewijzen dat uit een bewering haar tegendeel volgt,dan mag die redenering als ongeldig worden beschouwd)
  • bestaan van irrationele getallen
    • leer van verhoudingen en evenredigheden

 samenbrengen van samenhangende stellingen tot steeds grotere gehelen (cf. Euklides: één enkel axiomastelsel in zijn Elementa)

Lees meer...

Het ontstaan van de wiskunde

Westerse wiskunde = gekenmerkt door:

- bewijsvoeringen

- het streven naar systematisering: onderbrengen van de resultaten in 1 samen hangende geheel

  • Politieke en economische factoren:(Griekenland)

TEN EERSTE

  • verregaande eenheid in taal en cultuur
  • grote politieke verdeeldheid: onafhankelijke stadstaten

 ruime culturele uitwisseling is mogelijk

 starre eenvormige traditie wordt vermeden

TEN TWEEDE

  • volksvergadering die alle burgers omvatte

 vrijheid van denken en spreken

 tendens tot discussie

  • dialectische methode = argumentering in dialoogvorm

TEN DERDE

door de handel: ontstaan klasse van welvarende burgers

 ontstaan vrije tijd die gebruikt werd voor het beluisteren van poëzie en muziek

Lees meer...

DE PIJLERS VAN HET WESTERS DENKEN IN DE OUDHEID EN DE MIDDELEEUWEN

Inleiding

Streven naar betrouwbare kennis: wiskunde = ideaal

Wijsbegeerte = poging om dit ideaal te benaderen, daar waar het niet volledig bereikbaar is

 onderzoek naar de wordingsgeschiedenis van de denkmethodes  inzicht in de karakteristieken en hinderpalen ervan

Opm: het westerse denken is gekarakteriseerd door het feit dat de wijsbegeerte en de wiskunde tegelijk zijn ontstaan

Lees meer...

De kennistheoretische problemen

  • Logica

= theorie van de geldige redenering (cf. Aristoteles, IV BC)

= theorie over taal en studie van de redeneerwijze van de wiskundige deductieve methode + studie over redeneerwijze van de ervaringswetenschappen (heden ten dage)

  • Kennisleer of epistemologie

= studie van wat kennis is, of we geldige kennis kunnen bereiken en hoe dit moet gebeuren

 voor de XVII werden bijna alle problemen die de mens zich stelde, benaderd in de wijsbegeerte

 sinds het ontstaan van moderne natuurkunde (XVII) heeft men gaandeweg ingezien dat de meeste problemen die de natuur betreffen in de wetenschappen thuishoren

Lees meer...

De factische, of metafysische problemen

(metafysica = leer over de grondslagen van alles wat bestaat, van al het zijnde)

  • Ontologie

= men zoekt naar algemenen beginselen van het zijnde als het zijnde

  • Bijzondere metafysica

= men onderzoekt de beginselen / grondslagen van de voornaamste soorten zijnden

    • Rationele kosmologie

Bestudeert de (basis-)structuur van de wereld

    • Rationele psychologie

= algemene leer over de mens: psyche als het meest essentiële deel van de mens (andere benaming = wijsgerige antropologie)

    • Rationele theologie (theodicee)

= wijsgerige leer over God, waarin ondermeer problemen over het ontstaan van God, zijn wezen, de godsbewijzen werden bestudeert

≠ hedendaagse theologie, die geen wijsgerige leer, maar een studie van openbaring is

Lees meer...

De wijsgerige kennisverwerving

  • Wijsbegeerte

= vorm van kenniswerving die ontstaat wanneer men geen vrede neemt met de mythische, magische of dogmatische aanpak; wanneer men de eis van betrouwbaarheid stelt en dus kritisch wordt

Ontstaan in Griekenland (6de eeuw BC)

Thales van Milete = eerste wiskundige

= eerste wijsgeer

 verschil met mythische en dogmatische benadering = overtuiging dat:

  • deze situatie niet bevredigend was
  • discussie en controle nodig was
  • de definitiemethodes moesten verbeterd worden

  • Drie basisproblemen

a)factische / speculatieve vraag naar de aard van de werkelijkheid

b) ethisch – politieke vraag naar het reguleren van het menselijk handelen

c) epistemologische / theoretische vraag: kunnen we de twee vorige vragen beantwoorden? Kunnen we betrouwbaren kennis verwerven, en zo ja, hoe?

  • Benaderingswijze van de wijsbegeerte

= streven naar rationaliteit / rationeel denken

Enge zin van het woord

= denken waarbij men door een onophoudelijke interactie tussen nauwkeurig geformuleerde theorieën en onbetwijfelbaar vastgestelde empirische feiten, tot betrouwbare kennis komt

Brede, wijsgerige, zin van het woord

= rationele benadering gekenmerkt door de eis om betrouwbare antwoorden te zoeken op alle vragen  streven naar zo groot mogelijke helderheid in de begrippen en uitspraken

  • Irrationeel en a – rationeel

Irrationeel

= ideeën naar voor brengen die of interne contradicties bevatten, of manifest in strijd zijn met de alledaagse ervaring of algemeen aanvaarde wetenschappelijke inzichten afwijzen

A – rationeel

= leerstellingen die niet voor rationele of wetenschappelijke argumentatie vatbaar zijn, maar die evenmin duidelijk in strijd zijn met de logica of de wetenschappelijke gegevens (cf. relatie mens – God)

  • Rationaliteit

Niet duidelijk wat men als aanvaardbaar bewijs mag beschouwen als men het niveau van wetenschappelijkheid niet kan bereiken

verschillende opvattingen over wat een behoorlijke argumentatie is:

- Probleem van de mededeelbaarheid (hoe exact moet de filosofische taal zijn?

- Probleem van eenheid en coherentie (moet er een eenheidstheorie zijn?)

- Probleem van empirische verificatie (is empirische controle mogelijk?)

eisen van bewijsvoering

Strenger maken = minder vragen kunnen beantwoorden

Soepeler maken = betrouwbaarheid van de antwoorden daalt

 het is aangewezen voor strenge eisen te kiezen (en dus antwoorden schuldig te blijven): zolang men niet in extremen vervalt is alles in orde

algemene methodologische vuistregel

Buitengewone beweringen hebben steeds nood aan buitengewone bewijzen, willen ze aanvaardbaar zijn voor de kritisch denkende mensen

Lees meer...

De wetenschappelijke kenniswerving mens

  • Wetenschap

= benaderingswijze die toelaat betrouwbare kennis te bereiken (deze kennis geeft aanleiding tot algemene consensus)

  • Zesde eeuw BC

Thales van Milete : ontwikkeling wiskunde: methode die zonder dwang tot universele erkenning aanleiding gaf

MAAR: kennis die men met wiskunde bereikt is de kennis van constructies van onze geest (geen kennis van de ervaarbare wereld)

  • Zeventiende eeuw AD

Galilei : onderzocht de wetten van de val en de worp (mechanica)

ontstaan experimentele methode: combinatie van wiskundige methode om modellen te formuleren, en het experiment dat toelaat deze modellen met grote precisie te controleren

Kenmerken:

- formulering van stellingen in logico – mathematische taal

- controle van de stellingen door herhaalbare experimenten

 UNIVERSELE ERKENNING!!

Galilei (mechanica) + Kepler (planetentheorie)  Newton synthetiseert!

  • Geen universeel beeld

Wetenschappen = uiteengevallen in specialismen

GEVOLG: de wetenschap weet altijd meer, maar elke individuele wetenschapsmens beheerst een steeds beperkter terrein (niemand kan het geheel nog overzien)

Oorspronkelijk streefdoel = kennis als antwoord op de nood aan verklaring

MAAR: wetenschap is ingekapseld geworden in staten of industriële ondernemingen

  • Gevaren van de wetenschap

Cf. atoombom, Tsjernobyl…

 ontstaan anti – wetenschappelijke of pseudo – wetenschappelijke stromingen

 fundamentalistische strekkingen binnen godsdiensten

Lees meer...

Dogmatisme en sektarische bewegingen

  • Dogmatisme

= een geesteshouding waarbij men een aantal opvattingen als onwrikbare waarheid hanteert en deze derhalve nooit aan kritiek of controle onderwerpt

 voordeel: groepsverbondenheid biedt steun

 nadeel: nadelig bij het verwerven van betrouwbare info

  • Dogma (in christelijk taalgebruik) = - formulering van een geloofswaarheid

- is bindend  er bestaat een institutionele bevestiging van

  • Elk systeem zoekt een compromis tussen:

- Open houding = het geheel van pro – en contra – argumenten overzien en dan beslissen

MAAR: enorm verlies van tijd en energie!

- Dogmatische houding = voor eens en voorgoed de regels voor het handelen vastleggen en zich steeds blindelings naar die regels gedragen

  • Politieke filosofie (Popper)

- Open society : vrije communicatie van ideeën is mogelijk en er is geen weerstand tegen veranderingen  democratie

- Closed society: censuur op de communicatie en starre structuren  totalitaire regimes

  • Sektarische bewegingen

Kenmerken: - inpalming

- groepsvorming

- hiërarchie

- charismatisch leider

- afzondering van de wereld

- uitverkiezing

- geslotenheid voor informatie

- irrationalisme van geloofsovertuigingen

- proselytisme (bekeringsijver)

 hoe sterker deze kenmerken aanwezig zijn, hoe sterker de dogmatiserende, verstarrende invloed op de aanhangers en hoe meer men een beweging kan bestempelen als ‘sekte’ (cf. ook brainwashing)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen