Waarom zijn er scholen?
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 678 keer
5 belangrijke kenmerken:
- Verlichtingsidealen
- Om mensen te doen emanciperen
- Om ons te doen verlichten
- Om mensen zelf te laten denken
- Cultureel element
- School dient om vaardigheden te leren, zelfstandig te worden, mensen te emanciperen en zelf te laten nadenken. De aanwezigheid van scholen is vaak een indicator van welvaart en ontwikkeling.
- Natievorming / natiestaatvorming
- Voor de Franse revolutie waren er geen echte staten in Europa.
- De Moderne Tijd breekt aan op het moment dat er moderne staten zijn.
Worden gekenmerkt door grens, je weet precies wie lid is en wie niet, wetten die uitgevonden worden en die gelden voor de hele staat - Je kan pas een moderne staat ontwikkelen vanaf dat mensen elkaar kunnen verstaan: letterlijk en figuurlijk!
Voor de Franse revolutie was het niet het geval dat iedereen dezelfde taal sprak - Onderwijs in één gemeenschappelijke taal en één gemeenschappelijke geschiedenis
- De Moderne Tijd breekt aan op het moment dat er moderne staten zijn.
- Voor de Franse revolutie waren er geen echte staten in Europa.
= in belang van de staat!
= iedereen op dezelfde manier informeren
en gemeenschappelijke taal is
gemakkelijker om te besturen
- Levensbeschouwelijke wedijver
- In de samenleving (vooral de moderne samenleving 18e-19eeeuw) debatten over fundamentele waarden
- Schoolsystemen zijn belangrijke plaats waar waarden impliciet en expliciet worden doorgegeven
- Groepen die ideologisch voltrokken zijn:
- Clerus
- Anti-clerale groepen
= verlichting!
- In de samenleving (vooral de moderne samenleving 18e-19eeeuw) debatten over fundamentele waarden
Hebben geprobeerd schoolsysteem in hun handen te krijgen
- Wie mag schoolsysteem inrichten?
- België : verschillende onderwijsnetten naast elkaar
- Frankrijk : staat heeft meer ingreep gehad
Overal bestaan spanningen!
- Ideologie = 19e eeuws verschijnsel
Op school worden waarden doorgegeven (zowel impliciet als expliciet). De Kerk heeft een belangrijke rol gespeeld in het opzetten en behouden van scholen. Antiklerikalen zijn vooral de liberalen en socialisten. Samen vormen die belangrijke levensbeschouwelijke groepen. In de schoolstrijd (19e E) werd uitgevochten wie het onderwijssysteem mocht inrichten (en zo z’n stempel drukken). Uiteindelijk zijn er verschillende schoolnetwerken in ons land. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft de neutrale staat gewonnen.Het opduiken van verschillende ideologieën is trouwens een moderne trend (19eeeuws). Een ideologie is een manier om te communiceren over fundamentele waarden (die iedereen kan begrijpen).
- Disciplinering
- In verband brengen met deviantie
Samenleving die niet groot is:
- In verband brengen met deviantie
= Grote sociale controle
= Iedereen kent elkaar, iedereen kan elkaar controleren,
… enz.
Grote moderne samenlevingen:
= hier moeten er controlerende instituties opgericht
worden Bv. politie
- Mensen “disciplineren”
: Het schoolsysteem disciplineert kinderen
= dit is meer nodig in moderne samenleving - Besluit: Moderne samenleving gaat gepaard met toename van
controle!
- Economische modernisering
- Vernieuwing van nieuwe productietechnieken enz. gaat zéér snel! (in alle vormen, alle sectoren, …)
- Behoefte aan algemene alfabetisering!
- Behoefte aan niveau van technische niveau!
- Behoefte aan elite die technische kennis heeft
- Besluit: Economie heeft nood aan … + stelt bepaalde eisen aan
schoolsysteem!
- Vernieuwing van nieuwe productietechnieken enz. gaat zéér snel! (in alle vormen, alle sectoren, …)
- Verlichtingsideaal
- De Verlichting “durft nadenken”
- Wij zijn in staat zelf na te denken
- Vergt moed en durven
- De Verlichting “durft nadenken”