School als bureaucratische institutie
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1196 keer
Illich stelt dat alles in het schoolsysteem teveel vastligt. Het is een bureaucratische cocon voor zowel leerlingen als leerkrachten. Lessenroosters, eindtermen, leerplan, uren… liggen allemaal op voorhand vast. Dit zorgt ervoor dat er weinig ruimte is voor persoonlijke leergierigheid en passies. Anderen beslissen wat de leerkracht moet geven en jij krijgen qua leerstof. Dit is een bureaucratische beknelling! Het is een grauw afmalen van het programma, maar verandert je leven niet.
- Zowel leerlingen als leerkrachten worden opgeslorpt in bureaucratisch systeem.
Bv. uurrooster, leerplan, vakantieregeling, … - Je kan niet je eigen gedrevenheid volgen
Bv. Als je geïnteresseerd bent in madeliefjes, madeliefjes in
de Alpen gaan bestuderen. - Je leert niet op eigen ritme of eigen belangstelling
- Er is sprake van bureaucratische beknelling!
Consequentie: Men leert niet serieus, het is gewoon bureaucratisch
afmalen van het programma, geen verrijking van uw eigen leven