Gehoorzamen aan gezag
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1041 keer
De sterkste vorm van sociale beïnvloeding = de opdracht van een ander uitvoeren
Vergelijken met de filosofische en psychologische reflecties op het nazi-regime en de uitvoerders ervan: waren het sadisten (te isoleren persoonlijkheid?) of volgden ze sociale druk (universeel gedragsmechanisme?)
Onderzoek Millgram:
- Experiment: “strafeffect bij geheugentraining”
- Leraar-leerling situatie
- Ppn gerecruteerd uit de bevolking
- Proefpersoon is de leraar, pseudeproefpersoon is de leerling
- Proefbeurt: proefpersoon leest de taak voor, evalueert het antwoord, kondigt de intensiteit van de schok aan na een fout antwoord, dient de schok toe, corrigeert het antwoord
- Opmerking: de intensiteit van de schokken stijgt naarmate de proef langer en langer duurt
- A.V.: Intensiteit van de schok waarbij de proefpersoon weigert (dat wil dus zeggen, autonoom handelt)
Opmerkingen basisexperiment:
- Terminologie: “autoriteit”, “bevel”, “gehoorzaamheid”
- Selectie van de proefpersonen: vooraf toestemming aan hen gevraagd
- Toewijzing leraar-leerling rollen: vooraf ingestudeerd (leerling moest een tekst zeggen)
- 30 schokintensiteiten van 15 V – 450 V, per groep van 4 een label
- Vooraf demonstratieschok bij proefpersoon (hij voelt dus de schok voor hij aan het experiment begint)
- Geen visueel contact met pseudo-proefpersoon (wel bij voorproeven)
- Oefenbeurten (voorbehandeling?), ze zijn al een beetje “getraind” in elektrische schokken geven
- Eventueel aansporingen van de proefleider: bv. Het experiment vereist dat u verder gaat. De proefleider zegt dit een paar keer, als de proefpersoon na die paar keer nog steeds niet verder wil doen, dan is het experiment ten einde
- (G)een teken van leven?