Logo
Print deze pagina

Frankfurter schul

Deel dit artikel:

= traditie menswetensch en sociolgie

eind jaren 20 in Frankfurt opgericht door een kapitalist met een slecht geweten.

Hij had veel geld en vond dat er vanalles mis ging in de SL....

=> Institutie voor sociaal onderzoek

Dominantie door marxistisch geïnspireerde personen.

Het moest een interdisciplinair geheel zijn.

Bv. Fromm, Horkheimer,... => kritische theorie

kerngedachte: onmogelijk om over de SL iets te zeggen zonder normatieve uitspraken

Dit druist in tegen: je moet een onderscheid maken tussen wat je belangrijk vindt, moreel nodig is,... en de objectieve wetenschap. Je moet je subjectiviteit kunnen uitschakelen.

=> dit is zeer moeilijk om binnen de SW te streven nr neutraliteit en objectiviteit.

Deze kritische theorie zegt net het tegenovergestelde. Je kan slechts iets zeggen over de SL als je er moreel mee betrokken bent. Ze gaan uit Marxistische standpunt. ...

WRM?De sl bestaat niet uit feiten, maar wordt in stand gehouden door de mensen nu. Het is een weefsel van morele daden. Je mag dus niet veronderstellen dat de Sl feiten zijn.

Je moet aan kritische theorie doen. Je moet geen beweringen formuleren hoe de SL eruit ziet, wat mensen doen,...Maar schetsen hoe het is versus hoe het had kunnen zijn.

=> dat is sociologie beschrijven.

Je moet bepaalde aspecten onder de loep nemen en tegelijkertijd zeggen wat er fout is gegaan.

In de jaren 30: kent Instituut problemen door machtsovername van Hilter die deze kritische ingesteldheid niet konden hebben.

Men had een deel van het kapitaal overgeplaatst waardoor men redelijk gemakkelijk een nieuw instituut ergens anders oprichten.

=> instituut in New York

Horkheimer en Adorno schrijven hun belangrijkste werk: dialectiek der Verlichting. Ze gaan hier zo ver in dat ze het kritische denken op de korrel nemen. Er schuilt nl. een gevaar in de verlichting, dus de doorbraak van de wetenschap, moderne denken... Er zit een gevaar van onzijdigheid. Dit leidt tot een instrimuntele rede. Deze heel slim, maar ondergeschikt en inzetbaar is voor andere doelen.

De rede is wel een vernunftig middel, maar je kan het ook heel slecht gebruiken.

Bv. je kunt heel slim zijn en 6 miljoen mensen vermoorden.....

De rede is geen verlichting, maar kan leiden tot destructie. Dit pessimistische karakter is ergens te begrijpen. Je moet het situeren in de tijd.

De negatieve dilactiek

=> versteende zwartgalligheid

De meeste leden van deze school blonken uit in zwartgalligheid.

Copyright © 2019. All rights reserved.