Action identification theory (AIT)
- Gepubliceerd in Marketing
Effective behaviors are the result of an optimal match between task difficulty and the cognitive representation of the task
Effective behaviors are the result of an optimal match between task difficulty and the cognitive representation of the task
• Individuals themselves can internalize goals through appropriate cognitive activity
Fostering internalization of goals
• Authorities can increase individuals’ perception of autonomy (Je moet het doen!)
- Provide as much choice as possible
- Provide meaningful rationales when choice is not possible
- Connect behavior to their sense of self
“One way to enhance individuals’ attainment of non-enjoyable but nessecary personal goals may be to foster the internalization of their goals so they can fully identify at the least, and maybe even enjoy it.”
1: Autonomous motivation: a feeling of choice and a personal endorsement of the given activity. 2: Controled motivation: internal or external pressure towards the activity.
Interne druk = Eigen normen
Externe druk = Groepsnormen
Voorbeeld: “Een autonoom gemotiveerde student heeft intrinsieke motivatie om het te halen, zal over het algemeen langer volhouden en beter presteren. Aan de andere kant heb je studenten die vooral een voldoende willen halen, niet autonoom gemotiveerd, met tegenzin naar college, moeite met concentreren, zal over het algemeen minder presteren en eerder ophouden als het echt lastig wordt.”
How can people be helped to overcome their ambivalence, so they can efficiently deal with life’s necessities?
Hoe gaan mensen om met onvrijwillige (vaak onplezierige, minder leuke) doelen, waar mensen vaak tegenop zien? Niet autonoom gedrag wat je toch doet (gecontroleerd gedrag). Het zou mooi zijn om strategieeen te ontwikkelen om vervelende doelen toch te realiseren.
Dat hangt af van hun skill level!
Negatieve feedback zorgt eigenlijk altijd (ook als het te wijten valt aan context) dat mensen onzeker worden. De nadruk wordt teveel gelegt op wat mensen nog niet kunnen. Als het goed gaat, hebben we het er niet over. Als het slecht gaat, dan hoor je het!
Appreciative enquiering (waarderende aanpak) = Stroming binnen onderzoek & praktijk. Focussen op wat goed gaat (ipv wat slecht gaat). Je neemt hierbij de positieve insteek. Waarom gaat iets zo goed? Talent management -> Wat brengen al die individuen mee en waar zijn ze goed in?
Implicaties:
Conclusie: