Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Excitation transfer theory

Explains how arousal from one source can be misattributed to another source. Sterkste overdracht van arrousal kan plaatsvinden als de arrousal op een gemiddeld niveau is (transfer zone). Voorbeeld: Excitation transfer theory also relates very well to views of sex in popular media. A survey showed that teenagers who had strong, positive feelings for Music Television were also more sexually experienced.1

Lees meer...

DISCREPANCY-INTERRUPTION THEORY

  • Discrepancies or surprises and interruptions increase arousal and emotion.
  • Discrepancies require immediate attention.
  • Small discrepancies produce positive emotions.
  • Large discrepancies produce negative emotions.
  • Daarom worden producten vaak met kleine verbeteringen gemaakt
Lees meer...

Emoties

Mood-as-information model: gebruikt emotie als een stuk informatie dat gebruikt wordt met andere informatie die mensen gebruiken om een totale evaluatie van een product te maken. Als consumenten zich hiervan bewust zijn, werkt de mood niet mee in de totale evaluatie van een product. Dit model wordt meer voor hedonische producten (experience) gebruikt dan voor instrumentele problemen (oplossen van problemen).

Affect confirmation model: mood beïnvloedt de attributen. Als goede moed, worden positieve attributen positiever en andersom.

Context Mensen kunnen pas hun emoties voorspellen als ze deze tonen in context (bijv. in een wachtkamer. Als je geen contact hebt, weet je niet of je humeurig bent of vrolijk, pas als je interactie/context hebt.).

Lees meer...

Cognitive dissonance theory (CDT)

Normaal: attitudes beïnvloeden gedrag. Bij de CDT beïnvloedt gedrag attitudes

  • Als je een artikel over ‘voor’ de doodstraf moet schrijven, maar eigenlijk tegen bent, doe je wellicht toch. Hoeveel dat wringt (een dissonantie).
    • Je verandert je attitudes
    • Uiteindelijk ben je waarschijnlijk nog wel tegen, maar wel iets meer voor.
  • Als je een Mercedes hebt van de zaak, maar hier eigenlijk tegenbent om dat het een overdreven imago wilt, heb je hier een dissonatie tegen. Het feit dat je probeert ermee om te gaan (redenen verzinnen: het is wel belangrijk een goede auto te hebben met veel rijden).
    • Dus: Consumer seek to reduce dissonance by changing their attitudes to match their behaviors.
    • Je wilt opnieuw overeenstemming bereiken tussen attitudes en gedrag.
  • Wanneer je bijvoorbeeld geld krijgt, zal er geen dissonantie zijn en geen attitudeverandering, aangezien je het extern kunt verantwoorden.

Lees meer...

Balance theory

Balanced Triads require three (+) relationships or two (-) and one (+) relation 2x negatief is uit te leggen door: stel dat je grootste ‘vijand’ tegen de VU is, ben je zelf juist wél voor de VU

Lees meer...

Attitude function theory

Beschrijft 4 soorten types attitudes

1. Knowledge function theory – serves to structure and organize information (simplify the world)
2. Value-Expressive Function – communicates important beliefs
3. Ego-defensive function – helps consumers feel safe and secure about themselfs
4. Adjustment Functions - helps consumers approach pleasure and avoid pain quickly and efficiently

Manieren om te overtuigen/attitudes te veranderen:

1. Informatie en feiten, 2. Afbeeldingen, 3. Autoriteit en angstvoorbeelden, 4. Hedonic (pleasure and pain).

Toepassingen: Van een roker (adjustment function) zijn attitude veranderen door gele tanden te laten zien (value-expressive).

Lees meer...

Self-determination theory

Bouwt voor op de Maslow piramide, door een verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie te maken.

Intrinsic Motivation

pursuing an activity for it’s own sake. Is het hoogste als autonomie, belongingness en competentie (ABC) hoog zijn. Intrinsieke motivatie is belangrijk, aangezien de resultaten hiervan vaak hoger zijn (creatiever op werk, meer sales, etc.).

Extrinsic Motivation pursuing an activity in order to receive a reward.

Lees meer...

Motivation and human needs

Drive theory: Mensen hebben bepaalde fysiologische behoeftes. Als deze niet vervuld worden, is er een energiebron, genoemd drive, die er voor wilt zorgen dat deze behoeftes vervuld worden. Maslow suggereerde dat er meerder niveau’s behoeftes zijn. Wanneer een niveau bereikt is, ga je pas naar het volgende niveau.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen