Menu

Hoog ranken in Google: SEO voor beginners

Deel dit artikel:

We willen allemaal dat onze website hoger rankt in de zoekresultaten van Google en de beste manier om dit te bereiken is door middel van SEO (search engine optimization). Als het gaat om SEO bestaan er helaas een hoop misverstanden waardoor de meeste mensen nauwelijks weten waar te beginnen.

Om van start te gaan met SEO is het verstandig om in ieder geval de basisprincipes onder de knie te krijgen en die vervolgens toe te passen. We hebben een korte lijst met de basisprincipes van SEO samengesteld, die hopelijk zal helpen enig licht te werpen op het onderwerp.

De manier waarop Google Ranking werkt

Google maakt gebruik van een geavanceerd en gepatenteerd algoritme voor de rangschikking van websites en gebruikt meer dan 200 verschillende criteria voor de berekening, die elk op hun eigen manier meetellen en na verloop van tijd kunnen veranderen. Omdat het algoritme steeds verandert, werken de specifieke technieken van voorheen niet meer zo goed. Dit is belangrijk om te weten wanneer de positie van je site lijkt te veranderen zonder aanwijsbare reden. Om deze reden moet het optimaliseren van je site niet worden beschouwd als een eenmalige taak maar moet je altijd proberen om je teksten aan te passen.
De Google-algoritmes kunnen worden onderverdeeld in twee groepen van factoren:

On-page (keyword) factoren - Keywords hebben betrekking op hoe, waar en wanneer keywords worden gebruikt. Hieraan kun je zien hoe goed je website is geoptimaliseerd wat betreft je meest belangrijke keywords en of dezelfde keywords in je inhoud en links terugkomen. Keyword factoren bepalen de paginarelevantie.

Off-page (link) factoren - Deze omvatten de hoeveelheid en kwaliteit van links die verwijzen naar je website. Link factoren bepalen het paginabelang en hebben betrekking op Google PageRanking (PR). Linken spelen een zeer belangrijke rol bij het verkrijgen van hoge rankings, in het bijzonder voor concurrerende markten. Heel simpel gezegd, Google vindt pagina's in zijn index die beide relevant en belangrijk zijn voor een zoekopdracht naar een bepaalde term of zin en geeft ze dan in aflopende volgorde weer op de pagina's met zoekresultaten.


On-page factoren en paginarelevantie

Keywords worden intrinsiek gerelateerd aan zoektermen - woorden en zinnen die mensen gebruiken om specifieke informatie in een zoekmachine te vinden. De meeste personen voeren in Google zinnen in van 2 tot 5 woorden van wat ze zoeken. Google op zijn beurt analyseert alle pagina's in de index en geeft een overzicht van de pagina's waarin die zoektermen voorkomen. Elke webpagina bevat gewoonlijk één of twee keywords die vaker herhaald worden dan anderen op de site. Deze trefwoorden dicteren het "thema" van een website.

Daarnaast, analyseert Google andere sites die links naar je site bevatten. Specifiek, kijkt Google om te zien of de tekst van een link (het klikbare gedeelte) die verwijst naar je site ook die ook dezelfde keywords bevatten.


Off-page factoren en paginabelang

Paginabelang heeft alles te maken met zoekwoorden - de hoeveelheid, kwaliteit en kracht, die we later zullen bespreken. Dit deel van het algoritme bevat Google PageRank (PR). Google kijkt naar links die naar je site worden geleid vanaf andere websites. Google gelooft dat een link van de website A naar website B een "stem" is voor website B. Op deze manier, voegen andere websites stemmen toe voor je website, wat op zijn beurt helpt bij het verhogen van een PageRanking voor je site. Elke pagina op je site heeft een PR-waarde. Meestal is de startpagina de pagina met hoogste de PR-waarde omdat de meeste mensen een link hebben naar je startpagina in plaats van een andere pagina op je site.

Hoe meer webpagina's verwijzen naar je site hoe belangrijker deze pagina's zijn en hoe belangrijker Google denkt je site is en deze hoger in de PageRanking zal plaatsen. Bovendien is de kwaliteit en de hoeveelheid van de links in kwestie belangrijk - niet alle links worden hetzelfde gewaardeerd. Houd in gedachten dat PageRanking maar een enkele (weliswaar belangrijke) factor gebruikt voor ranking.

Sites die sterk geoptimaliseerd zijn voor on-page factoren kunnen sites die minder zijn geoptimaliseerd zijn overtreffen, maar hebben een hogere PageRanking.
PageRanking wordt toegekend nadat elke pagina in de Google index met elkaar is vergeleken. Dit zijn miljarden en miljarden webpagina's. Merk op dat PageRanking géén rekening houdt met keywords of zinnen die worden gebruikt op je site.


De belangrijkste SEO factoren

Hoewel Google naar meer dan 200 verschillende criteria kijkt voor de rankingpagina's (waarvan het belang verandert na verloop van tijd), zijn hier zijn de belangrijkste aspecten of elementen die momenteel beschouwd worden als een "noodzaak" als je serieus bent over je positie in de zoekresultaten.
De volgende onderdelen zijn vermeld in de geschatte volgorde van belang, waarvan de eerste twee elementen belangrijker zijn dan de andere:

1.Keywords gebruikt in de linktekst - zowel aan jouw kant, maar vooral op de andere websites die leiden naar jouw site. Hoe meer links je hebt op andere sites die verwijzen naar jouw site en die je belangrijkste zoekwoorden bevatten, hoe beter. Dit is extra belangrijk als je je richt op een brede, generieke of ’concurrerende’ zoekterm.

2. Keywords in de titel van je webpagina's (tussen de <TITLE>-tags).

3. Keywords gebruikt in de rubrieken (H1, H2) en in de body van je webpagina's.

4. De PageRank (PR) van de webpagina, die op zijn beurt afhankelijk is van het aantal links die verwijzen naar je site vanaf andere sites. Het belang van deze inkomende links zijn op hun beurt afhankelijk van de PageRank van de linking pagina, die beurt zijn weer afhankelijk van het aantal inkomende links naar die pagina, enzovoort.

5. Webpagina's moeten tenminste 200 woorden relevante tekstinhoud bevatten. Hoe meer webpagina's op de site, hoe groter de kans is voor een goede ranking door een groter aantal keyword zinnen.

6. Hoe vaak de inhoud van je site wordt bijgewerkt. Je moet je site tenminste een keer per maand indien mogelijk updaten.

7. Hoe snel verkrijg je nieuwe links (teveel links en te snel is een slechte zaak).

8. Hoe oud de site is, hoe oud de individuele webpagina's zijn én hoe oud links naar een site zijn. In het algemeen geldt hoe ouder de site is en hoe ouder een link is, hoe beter. Dus wacht niet onnodig lang voor de lancering van een nieuwe site, een nieuwe pagina of het verkrijgen van nieuwe links naar je site.

Simpel gezegd, voor een goede ranking op Google, moet je je website optimaliseren voor de beste keywords, krijg daarom zoveel mogelijk belangrijke en relevante sites die linken naar je site, zorg ervoor dat de tekst van deze links je beste keywords bevatten en doe niets dat er "overdreven", "onnatuurlijk", "manipulatief" of "spammy" naar Google uitziet.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen