Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Theorie over gepland gedrag

Idee dat de beste voorspellers van ons geplande, weloverwogen gedrag bestaan uit onze attitudes over dat specifieke gedrag, de subjectieve normen en onze inschatting van de mate van controle die we over dat gedrag hebben.

Lees meer...

Reactantietheorie

Idee dat wanneer mensen zich bedreigd voelen in hun vrijheid om voor een bepaald gedrag te kiezen, ze een onaangename toestand van reactantie (sterke weerstand) ervaren, die ze kunnen reduceren door het verboden gedrag te vertonen.

Lees meer...

Elaboration likelihood model

Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden

- Centrale route naar overtuiging

Proces waarbij mensen de persuasieve communicatie zorgvuldig verwerken, er zorgvuldig naar luisteren en over de argumenten nadenken. Dit vindt plaats wnnr ze zowel de mogelijkheid als motivatie hebben naar een boodschap te luisteren.

- Perifere route naar overtuiging

Process waarbij mensen de argumenten in een persuasieve communicatie niet grondig verwerken, maar in plaats daarvan worden beïnvloed door kenmerken uit de periferie vd boodschap.

Lees meer...

Yale Attitude Change Approach

Onderzoek naar omstandigheden waaronder mensen het meest geneigd zijn hun attitudes te veranderen als reselected op persuasieve communicatie. Richt zich op “wie wat zegt tegen wie”: bron vd boodschap, aard vd booschap & aard vh publiek.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen