Definitie Hoofdeffect
- Gepubliceerd in Psychologie
Effect van een factor na middelen (het gemiddelde nemen) over de niveaus van alle andere factoren.
Effect van een factor na middelen (het gemiddelde nemen) over de niveaus van alle andere factoren.
• Hoofdeffect van factor A (Alcoholpromillage)
• Hoofdeffect van factor B (Stuurbekrachtiging)
• Interactie-effect A × B
• Stuurafwijking (y-as) als functie van beide factoren:
- Alcoholpromillage: x-as
- Stuurbekrachtiging: aparte lijnen ( Legenda) • Tabel met dezelfde informatie.
Efficiëntie. Bv. één experiment met drie factoren in plaats van drie experimenten met elk één factor.
• Generalisatie. Bv. het effect van alcoholpromillage geldt zowel voor auto’s met als zonder stuurbekrachtiging.
• Onderzoek interactie tussen factoren. Hangt het effect van alcoholpromillage af van stuurbekrachtiging?
• Volledig tussen-proefpersonendesign: A en B beide tussen-proefpersonenfactoren. Zes groepen.
• Volledig binnen-proefpersonendesign: A en B beide binnen-proefpersoonfactoren. Zes volgordes (bij Latin Square).
•Gemengd design (mixed design). Eén van de factoren tussen-proefpersonen; de andere factor binnen-proefpersonen.
Factor A = alcoholpromillage met 2 niveaus, factor B = testauto met 2 niveaus en factor C = Parcourscomplexiteit (10 vs 20 pylonen)
• Drie factoren (A, B, C), alle met twee (1, 2) niveaus
•2 × 2 × 2 factorieel design
• Acht condities
• Letters: Factoren (onafhankelijke variabelen) – A, B, C, …
• Cijfers: Niveau van factor – 1, 2, 3,…
• Voorbeeld van een “3 × 2 factorieel design”
Factor A heeft 3 niveaus Factor B heeft 2 niveaus
• Volledige kruising van de niveaus van Alcoholpromillage (3) en stuurbekrachtiging (2)
• Dit levert 3 × 2 = 6 condities (de cellen van het schema)
volledig kruisen van alle niveaus van beide variabelen.