Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Onderzoeksvraag

How can people be helped to overcome their ambivalence, so they can efficiently deal with life’s necessities?

Hoe gaan mensen om met onvrijwillige (vaak onplezierige, minder leuke) doelen, waar mensen vaak tegenop zien? Niet autonoom gedrag wat je toch doet (gecontroleerd gedrag). Het zou mooi zijn om strategieeen te ontwikkelen om vervelende doelen toch te realiseren.

Lees meer...

Als je positieve feedback geeft, benadruk dan de bijdrage van die persoon in het behalen van het resultaat!

Negatieve feedback zorgt eigenlijk altijd (ook als het te wijten valt aan context) dat mensen onzeker worden. De nadruk wordt teveel gelegt op wat mensen nog niet kunnen. Als het goed gaat, hebben we het er niet over. Als het slecht gaat, dan hoor je het!

Appreciative enquiering (waarderende aanpak) = Stroming binnen onderzoek & praktijk. Focussen op wat goed gaat (ipv wat slecht gaat). Je neemt hierbij de positieve insteek. Waarom gaat iets zo goed? Talent management -> Wat brengen al die individuen mee en waar zijn ze goed in?

Lees meer...

Wat is het praktisch nut hiervan???

Implicaties:

  • By influencing how people attribute their failure or success, they may be stimulated to revise their goals upward
  • By stimulating individuals’ SE, they may be stimulated to upward goal revision
Lees meer...

Dus: Hoe reageren mensen op positieve- / negatieve feedback?

Resultaten:

  • Positive feedback resulted in higher SE; negative feedback resulted in lower SE (zoals verwacht)
  • Internal attribution resulted in higher SE following positive feedback and lower SE after negative feedback (zoals verwacht)
  • External attributions after positive feedback did not impact SE (zoals verwacht), but decreased SE after negative feedback (onverwacht!)  Blijkbaar is het zo dat als je denkt dat negatieve feedback niet aan jou ligt, maar aan de context, dan nog voelde mensen zich minder goed geschikt om de taak uit te kunnen voeren. Dus negatieve feedback heeft grote impact op self-efficacy van mensen.
  • An increase in SE resulted in higher goal levels, a decrease in SE resulted in lower goal levels
  • Internal attributions resulted in increased goal level after positive feedback (bijstellen naar boven) and decreased goal level after negative feedback (bijstellen naar beneden)
  • External attributions resulted in similar goal levels after positive feedback (doelen warden niet bijgesteld) and slightly lower goal levels after negative feedback (bijstellen naar beneden)

Lees meer...

De attributie theorie ligt hieraan ten grondslag.

Attributie theorie:

o Negative feedback may be more costly for one’s self-perceptions when attributed to
factors under one’s own control


Slecht gegaan -> Jij hebt lopen prutsen -> Trek je het zwaar aan.
Slecht gegaan -> Ander heeft lopen prutsen -> Trek je het niet zwaar aan.
Het gaat erom op wie je de uitkomst betrekt.

o Positive feedback may be more important to those who attribute internally

Onderzoeksmodel:


Vooral de invloed van feedback gaat via de causale attributie, wel of niet op jezelf betrekken.

Methode:
• Computerized anagram tasks
• PPs asked for personal goal level and SE
• 10 anagrams
• Manipulated feedback (30% / 70%)
• PPs asked for attributions, personal goal level and SE
• 10 anagrams

Verteld dat ongeveer 2 woorden aanwezig waren, terwijl er meer woorden in zaten. De feedback werd gemanipuleerd. OF: Alle mogelijkheden gevonden! OF: Er zitten nog veel meer mogelijkheden in, dus zoek verder! (wat soms niet het geval was).

Lees meer...

Eerder onderzoek

• Downward goal revision often occurs when individuals fail to meet their goal
• Sometimes, individuals revise their goal upward following positive feedback

Mensen stellen wel heel vaak hun doelen naar beneden bij (of bij tussentijdse feedback) wanneer in het verleden die doelen niet zij behaald. Sommige mensen stellen bij positieve feedback hun doelen bij.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen