Schaars
- Gepubliceerd in Marketing
als het schaars is, zal het goed zijn. (Reducing availability increases desirability)
als het schaars is, zal het goed zijn. (Reducing availability increases desirability)
zelfs een cent is voldoende
Hoe kun je het contrast effect uitsluiten? Zeg tegen groep 1 dat een cakeje 1 dollar kost, tegen groep 2 dat een cakeje 0,75 dollar kost. Laat de groepen de prijs schatten hoeveel ze ervoor willen betalen. Als dit bedrag in groep 1 en 2 gelijk is, is er geen contrast effect.
wil je doneren 1000 euro, 750, 500, etc. tot je bij een redelijk bedrag uitkomt. Klanten reageren hier eerst op het offer voordat er een nieuw aanbod komt (verschil met de that’s not all techniek).
Als er een deal wordt gedaan, wordt er met de ‘that’s not all techniek’, nog voor de klant kan reageren er offer bovenop gedaan. Dus eerst is een cupcake 1 dollar, maar nog voor je erop kan reageren gaat er 25 ct vanaf. Dit blijkt veel beter te werken dan wanneer je al meteen de cupcake voor 75 ct in de aanbieding brengt (73% vs 44%). Een deel van deze techniek bestaat uit reprociteit (je wilt dus omdat er wat af is gedaan dit graag compenseren door het product te kopen).
Bij de Door-in-the-Face techniek wordt eerst een (te) groot verzoek gedaan aan iemand. Dit wordt bijna altijd geweigerd. Na het weigeren van dat verzoek doet de verkoper een concessie (een kleiner verzoek). Maar eigenlijk is dit het verzoek waar het de verkoper om gaat. Doordat de verkoper een concessie doet door het verzoek te verkleinen voel je je verplicht om iets terug te doen. En dus ‘ja’ te zeggen op het kleine verzoek van de verkoper. (bron: maudebbekink.nl)
Als iemand je een gunst verleend ben je geneigd iets terug te doen. Echt een interactie, persoonlijke reactie. (door te interacteren met een ander persoon dan waar je eerst mee sprak kun je het reprociteitsprincipe uitsluiten)
Proberen een ja te krijgen. Eerst een verzoek een veiligheidssticker op de auto te plakken en daarna vragen om het op het huis te plakken. Met dit verzoek ervoor (klein verzoek) wordt de kans aanzienlijk verhoogd dat mensen ook een bord in de voortuin willen (een groter verzoek). Dit wordt ook foot in the door (FITD) genoemd.
FITD werkt het beste als het eerste verzoek ongeveer gelijk is (zelfde onderwerp) als het daar op volgende, grotere verzoek. Verklaring FITD: Zelf-perceptie. Als mensen iets kleins doen dat goed is, hebben ze een positieve perceptie van zichzelf. Dit willen ze dan graag vasthouden.
>> Low-ball: Eerst commitment, daarna commitment deal veranderen. De deal verandert na een commitment. Werkt vaak nóg beter dan de FITD techniek. Verklaring: mensen houden er niet van om van gedachte te wisselen. Dus houden ze zich vast aan het commitment, zelfs als de deal verandert.
>> Bait-and-switch: variant op low-ball. Er wordt een low-priced product geadverteerd. Daar ga je op af, maar deze blijkt ‘toevallig’ niet op voorraad. Omdat je toch op de deal bent afgegaan ga je akkoord met de ‘switch’, het duurdere alternatief
Wanneer? Als motivatie laag, denkvaardigheid lag, denkmogelijkheid laag
Kleine vragen maken vaak ongeacht de reden niet uit. Bijv. mag ik de kopieermachine gebruiken, want ik moet kopieën maken (werkt vaak alsnog). Bij grote verzoeken werkt dit niet meer.
Mimicry: bijv. andere nadoen onbewust.
Automaticiteits principe – het gebruik van heuristieken
Commitment & Consistency Principle
Reciprocity : wederkerigheid
Scarcity Principe
Social Validation Principe
Liking Principe
Authority Principe
Verbal complience: situaties waarbij iemand ja zegt tegen een verzoek Behavorial complience: situaties waarbij het verzoek wordt uitgevoerd