Toegankelijkheid van attitudes
- Gepubliceerd in Psychologie
Intensiteit vd band tss een attitudeobject en iemands evaluatie van dat object, uitgedrukt in de snelheid waarmee de betrokkene kan zeggen wat hij/zij van het object vindt.
Intensiteit vd band tss een attitudeobject en iemands evaluatie van dat object, uitgedrukt in de snelheid waarmee de betrokkene kan zeggen wat hij/zij van het object vindt.
Idee dat wanneer mensen zich bedreigd voelen in hun vrijheid om voor een bepaald gedrag te kiezen, ze een onaangename toestand van reactantie (sterke weerstand) ervaren, die ze kunnen reduceren door het verboden gedrag te vertonen.
Mensen wapenen tegen pogingen om hun attitudes te veranderen door ze van tevoren bloot te stellen aan afgezwakte vormen van argumenten tegen die attitudes.
Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden: door
argumenten systematisch te verwerken, of door gebruik te maken van mentale aannames (heuristieken).
Persuasieve boodschap die de attitudes van mensen door middel van angst probeert te veranderen.
Persoonlijkheidsvariabele die aangeeft in hoeverre iemand zich bezighoudt met / geniet van inspannende cognitieve activiteiten.
naar overtuiging Process waarbij mensen de argumenten in een persuasieve communicatie niet grondig verwerken, maar in plaats daarvan worden beïnvloed door kenmerken uit de periferie vd boodschap.
naar overtuiging
Theorie over 2 manieren waarop persuasieve communicatie tot attitudeverandering kan leiden
Onderzoek naar omstandigheden waaronder mensen het meest geneigd zijn hun attitudes te veranderen als reselected op persuasieve communicatie. Richt zich op “wie wat zegt tegen wie”: bron vd boodschap, aard vd booschap & aard vh publiek.