Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Strategische positionering; kritieke belangen

Bij het bepalen van een strategie gaat het niet alleen om de belangen van de organisatie, maar ook om die van de stakeholders. Strategie gedefinieerd als perspectief legt de nadruk op de door de organisatie gedragen opvattingen en onderschreven waarden en doelstellingen als van belang zijnde voor de strategievorming. Dit sluit aan bij het sociaal-psychologisch niveau. Om een goed beeld te krijgen van deze ideeën kan gekozen worden voor een stakeholder analyse, waarbij aandacht wordt besteed aan de volgende punten;


1. Wat zijn de belangen van de organisatie en de stakeholders?
2. Wordt afhankelijkheid of onzekerheid gecreëerd?
3. Wat is de bron van deze eventuele afhankelijkheid?
4. Is er sprake van concurrentie of een mogelijke samenwerking?

Hierbij is het belangrijk te onthouden dan de stakeholder niet één persoon is, maar een grote organisatie van verschillende groepen met andere wensen en doelstellingen.

Lees meer...

Variantie & Standaard Deviatie

Berekenen van variantie Gemiddelde verschil scores tot gemiddelde

Kwadrateer verschil Sommeer (verschillen)2 en deel door het aantal vrijheidsgraden (N - 1)

Bereken Standaard Deviatie Wortel van de variantie

Lees meer...

De variatiebreedte (bereik)

Bereken het bereik: Laagste score van je waarnemingen? Hoogste score?

Trek de laagste score af van de hoogste

Voorbeeld:7 scores (2, 3, 4, 5, 5, 7, 9)

Voordeel: makkelijk te berekenen

Nadeel: niet stabiel; bestaat uit maar 2 scores (extreme waarden, outliers)

Lees meer...

Berekenen van de Mediaan

Rangschik de waarnemingen van klein naar groot

Bepaal de middelste score: [(N+1)/2]

Bij 10 scores (2,2,4,5,6,7,7,7,8,9), ligt de mediaan tussen de de 5de en de 6de waarneming [(10+1)/2]=5.5.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen