meaningful verbal learning
- Gepubliceerd in Psychologie
gefocuste en georganiseerde relaties tussen ideeen en verbale informatie.
gefocuste en georganiseerde relaties tussen ideeen en verbale informatie.
‘ausibel’s method’: leraren presenteren het materiaal in complete, georganiseerde vorm, van brede naar meer specifieke concepten.
het maken van conclusies door regels en principes aan te reiken, deze gaan van algemeen naar specifieke principes.
een aanpassing in het discovery learning waarin de leraar wat richting geeft. In tegenstelling tot Bruner, geloofde Ausubel dat leren alleen een vorm is van aannamen.
een deel van een les of activiteit wanneer een kind open staat om nieuw te leren, meestal is de motor hiervoor dat kinderen iets niet begrijpen.
aannamen doen/gokken gebaseerd op incomplete voorbeelden en die moet je systematisch aan gaan nemen of afwijzen.
formuleren van principes gebaseerd op kennis van voorbeelden en details.
kinderen werken hierbij dus zelf om te ontdekken.
het begrip van kinderen of ze het concept begrijpen.
betrekken van onechte leden bij een categorie waardoor een concept te ver uitgerekt wordt