Menu

Item gefilterd op datum: maart 2014

De toekomst

Sociale psychologie in een nieuwe eeuw:

Boeiende onderwerpen en nieuwe perspectieven dragen bij tot de vormgeving van de sociale psychologie in de 21e eeuw.

Lees meer...

midden 1970 – 1990

Pluralisme: multi-method designs

Een tijdperk van pluralisme:

  • In de 70er jaren adopteerde de sociale psychologie een pluralistische benadering die ook vandaag nog maatgevend is voor haar onderzoeksmethodes,
    • Ruimere aanvaarding van diverse methodes
    • Verschillende onderzoekstechnieken
  • haar opvattingen over menselijk gedrag. ‘Hete’ versus ‘koele’ perspectieven:
    • ‘heet’: gericht op emotie en motivatie als determinanten van cognities en gedrag (Zajonc)
    • ‘koel’: cognities zijn de determinanten van hoe men zich voelt, wat men verlangt en hoe men zich gedraagt.(Lazarus)
    • Hybride: dissonantietheorie (motivatie en cognitie)
  • en de ontwikkeling van internationale en multiculturele perspectieven.
    • Crosscultureel onderzoek
    • Internationaal en multicultureel onderzoek
    • Grotere klemtoon op groepsidentiteit in Europees onderzoek
    • Collectivistisch versus Individualistische culturen
Lees meer...

Vertrouwen en crisis

  • Periode van grote productiviteit en van crisis en verhitte debatten.
  • Stanley Milgrams experimenten demonstreerden de kwetsbaarheid van het individu dat met de destructieve autoritaire bevelen geconfronteerd wordt. Zijn onderzoek zorgde in het begin en midden van de jaren '60 op een spectaculaire manier voor de overgang vd periode na WOII naar een periode van sociale revolutie.
  • De uitbreiding van de sociale psychologie ging gepaard met een heftig debat over:

l de ethiek van onderzoeksprocedures,

l de validiteit van onderzoeksresultaten

l generaliseerbaarheid van onderzoeksconclusies.

Lees meer...

Attitudes en persuasieve communicatie

Experimenteel psycholoog, Yale Univ

experimenteel testen van propagandafilms tijdens WOII & lag aan basis van systematische studies m.b.t. persuasieve comm (in opdracht van Amerikaanse leger)

Het aangaan van coproducties en het inzetten van televisieamusement als communicatiestrategie speelt met name een rol bij persuasieve communicatie ofwel

communicatie als beleidsinstrument. Bij persuasieve communicatie gaat het om doelgericht, intentioneel gedrag in een door de ontwerper van de boodschap vooraf aangegeven richting.

Lees meer...

Balanstheorie

Stelt dat interpersoonlijke verhoudingen in balans of in onbalans kunnen zijn. Ongeblanceerde relaties creeeren een onprettige spanning die verlicht wordt door aanpassing van de verhouding.

Lees meer...

Conformiteit en persoonsperceptie

De overeenstemmingsexperimenten van Asch zijn een serie van experimenten in de sociale psychologie waarin werd aangetoond in hoeverre de mening van mensen bepaald wordt door de meerderheid in een groep(conformiteit). Er is sinds het originele experiment in de jaren '50 een afname te zien van de mate van conformiteit.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen