Soren Kierkegaard
anti-beweging op monumentale systeem v Hegel + voorloper existentialisme
Marx-idee v concrete mens en individu centraal, maar geïsoleerd
Enteneller
- voor Kierkegaard was leven en denken één; zijn leven had een grote invloed op zijn denken
- vertrekpunt: nadenken over de situatie vd mens en wereld -> conclusie wereld is zinloos
-> angst en wanhoop
Hoe uit diepe en reële angst komen?
- Niet op uiterlijkheden (esthetische, Shopenhauer) te gooien-> verveling -> diepere wanhop
- Niet door zuivere menselijke innerlijkheid (ethische) -> hoger niveau maar verlost mens nt
- 1 optie: opgeven v zichzelf aan God (religieuze)
-> bereiken via het inzicht id zinloosheid vd wereld (opm: geen godsvewijs)
-> mens is voor eigen leven verantwoordelijk en moet christelijke levenswaarden ontdekken
Kierkegaard vs Marx:
- beide mens centraal en keren ze zich tegen Hegel
- individu op zich <- -> deel v sociaalhistorisch bestel
- overgave aan een persoonlijke God <- -> bevrijding door revolutionaire verandering
Naast rationalistische, idealistische filosofie (enkel verstand)
-> kleinere stroming -> verstand + gevoel + intuïtie + …
Augustinus: - grote plaats aan persoonlijke bewustzijn; kenniskracht vd liefde
- verdrongen door aristotelisme v Thomas v Aquino
Blaise Pascal: - zag beperkingen v wiskunde en rationalisme -> meer om ‘de vrede vd ziel’ te bereiken
- overgave aan de Openbaring en Gods genade
- rol vh gevoel
fenomenologie (nieuwsoortig denken, leer van de verschijnselen); onderscheid tss
- fenomenologie v Kant: ‘de leer van de verschijnselen vd dingen’ tov niet te vatten Ding-an-sich
- fenomenologie v Hegel: ‘verschijnen vd geest’
- moderene fenomenologie (Husserl)