Menu

Kenmerken van niet-verbale communicatie

  • Kan onbedoeld zijn omdat mensen het minder kunnen controleren. Net omdat men het minder goed kan controleren, gaan mensen eerder af op de niet-verbale tekens. Maar het kan ook bedoeld zijn vb. een deftig pak aantrekken om de prof te laten weten dat je ernstig bent.

  • Bestaat uit verschillende codes : deze codes moeten juist gebruikt worden zodat onze bedoeling als bedoeld geïnterpreteerd worden. Men kan het dus zo coördineren dat verschillende non-verbale codes samenwerken en dezelfde boodschap uitzenden, versterken ze elkaar en omgekeerd (lichaamsbewegingen , gezichtsuitdrukkingen , tijd en ruimte , fysieke verschijning , …).

  • Is onmiddellijk omdat ze verbonden zijn aan ons lichaam, in tegenstelling tot woorden die je eerst kan afwegen enz.. . Ze zijn er automatisch als we face-to-face communiceren. Non verbale tekens zijn ook continu, ze vloeien in elkaar over en hebben geen begin of einde zoals woorden dat wel hebben. Ook zijn ze natuurlijkeren minder arbitrair dan hun verbale tegenhangers, maar toch zijn sommige vastgelegd bij conventie (vb. fuck you).

  • Zowel universeel (en aangeboren) als cultureel (en geleerd). Vele non-verbale tekens zoals emoties zijn universeel (vb. huilen, wijzen,..). Hoewel sommige zijn aangeboren, hebben we geleerd ze te onderdrukken (vb. tanden ontbloten als je kwaad bent is vervangen door de lippen op elkaar persen). Het verschil tussen mannen en vrouwen is van culturele aard want zo zijn vrouwen meer geoorloofd om hun emoties te tonen en mannen mogen meer woede tonen.

Lees meer...

Communicatiemodellen

Modellen (volgens MqCuail en Windahl) : vereenvoudigde voorstellingen die de voornaamste elementen van het communicatieproces en hun onderlinge relaties tonen

Functies : Ordenend , verklarend (=geven zaken op een vereenvoudigde, ondubbelzinnige manier weer) , helpen voorspellen (= indien men de logica van het model volgt, zullen bepaalde uitkomsten waarschijnlijker zijn) , helpen controleren en organiseren ( = elementen ordenen en met elkaar verbinden en doordat ze ons een beeld verschaffen van een geheel dat we anders misschien niet opmerkten)

2 soorten van communicatiemodellen :

- Structurele modellen: de ontleding van het geheel staat centraal, waardoor de aandacht gevestigd wordt op de samenstellende delen vb. er is sprake van een zender, signalen,..

- Functionele modellen: de relaties tussen onderdelen staan centraal vb. oorzaak-gevolg. Deze soort komt het meest voor en is normaal want communicatie bestaat uit verandering en evolutie.

Vormen

- Verbale modellen

- Diagrammen

- Mathematische modellen

Beperkingen / gevaren van modellen

- Eng denkkader

- Onvolledig

- Onvereenvoudigd

- Bevat vaak verborgen assumpties : verborgen veronderstellingen

- Nooit geschikt voor alle doelen en analyseniveaus

Lees meer...

Feedback

  • De informatie die de ontvanger stuurt naar de zender zodat deze het communicatieproces kan evalueren.
  • Verbaal (vb. vragen stellen) of non verbaal (vb. fronsende wenkbrauwen)
  • Direct of uitgesteld
  • Mogelijkheid verschilt sterk van kanaal tot medium, het gaan van face-to-face tot klaagbrieven schrijven naar tv-bedrijven
Lees meer...

Formaliteit

- Sommige culturen gebruiken taal in zijn formele zin van het woord. Hierbij is protocol zeer belangrijk, vb. respect tegenover hoger geplaatsten. Voornamelijk in culturen waar een bepaalde hiërarchie heerst

- In culturen waarin de taal informeler is, wordt daarentegen de klemtoon gelegd op minder hiërarchie en bureaucratie en gelijkheid van individuen.

Lees meer...

Verbale directheid

- Verbale directheid : komt voornamelijk voor bij mensen uit een low context culture . Ze komen snel “to-the-point” en zeggen wat ze denken.

- Verbale indirectheid : ze prefereren om zaken te bediscussiëren , in low context maatschappijen zouden we dit rond de pot draaien noemen

Lees meer...

Contextonafhankeljkheid

  • low context cultures : in zulke situaties gaat de spreker ervan uit dat de luisteraar niet erg veel weet over de situatie en dus expliciet alles moet vertellen. Voornamelijk in West-Europese culturen.
  • High-context cultures : hier is het niet nodig alles expliciet te zeggen. Sprekers zeggen niet datgene wat de luisteraar al verondersteld wordt te weten. Ze geloven ook dat waar en hoe iets gezegd wordt even belangrijk is als wat er gezegd wordt (vb. groot belang van de toon van de stem)

Vb. de Chinese cultuur is sterk gebonden aan de context: zo hebben ze geen onderscheid tussen hij en zij.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen