Menu

Politiek

De moderne staat had een belangrijk aandeel in de opkomst van de anonieme massamaatschappij. De hiërarchische, stabiele sociale structuren van het AR werden afgeschaft. De anonieme massa is tastbaar en dominant in de vorm van het democratisch electoraat. Politieke partijen en bewegingen ~> de massa ging zijn stempel drukken op massapolitiek. Betogingen en meetings werden geïnstitutionaliseerde vormen van massapolitiek.

Ontstaan ideologieën: hulpmiddelen om de massa te mobiliseren.

Mills en Kornhauser benadrukken het ondemocratisch karakter van de politiek in de massamaatschappij: elites domineren non-elites ~> massa-indoctrinatie onder fascistische en stalinistische regimes. Ook opkomst van het militair-industrieel complex.

Lees meer...

Sociaal

De anonimiteit verhoogt door het wegvallen van de formeel herkenbare standsverschillen en privileges. Ook uiterlijk viel dit te merken. De oude oriëntatiepunten waren duidelijk verdwenen. Mensen ontwikkelen nieuwe strategieën om in de ogenschijnlijk stuurloos geworden sociale omgeving structuur aan te brengen. Er ontstonden tal van nieuwe “social types” die aan de behoefte van sociale identiteit en duidelijkheid tegemoet kwamen.

Opkomst van detectives: op zoek gaan naar sporen in en ontcijferbare wereld die niet langer transparant was.

Lees meer...

Demografisch

Door de demografische explosie en de migraties naar steden in de 18de eeuw ontstaan miljoenensteden. Zich in de stad begeven betekende zich onderdompelen in het gewoel en de drukte van de straat en de overvolle publieke plaatsen, vol onbekenden.

Lees meer...

De ontdekking van de massa - de anonieme massa

Massagedrag = irrationele, nauwelijks geïnstitutionaliseerde collectieve actie met een gebrekkige organisatie en sociale controle.

Massamaatschappij = door de massamedia voortgebracht, verschillend van de elitaire en de volkscultuur.

Kenmerken: grote populariteit, oppervlakkige en vluchtige inhoud, gerichtheid op instant-vermaak en vercommercialisering.

Massamaatschappij en massacultuur hebben een negatieve connotatie. Fabrieksarbeiders worden met de massaproductie en de negatieve gevolgen vereenzelvigd. Toch reikt het begrip verder dan de arbeidersmassa. Volgens José Ortega Y Gasset gaat het om de anonieme massa in de moderne, grootschalige, georganiseerde samenleving.

Lees meer...

Bestaat er nog een arbeiderscultuur?

In Marxistische termen staat het arbeidersbewustzijn op een heel laag pitje. Ieder beschouwt zich meer als individu dan als lid van een bepaalde groep. Klasse-intrinsiek, subjectief groepsbewustzijn is dus ook bijna verdwenen.

In de huidige dienstenmaatschappij zijn ze een minderheid geworden. Daarenboven zijn de levensomstandigheden erg verbeterd, hun sociale zekerheid gegarandeerd en hun inkomen sterk gestegen.

Desondanks dit alles is er nog steeds een (afnemend) betekenisvol verschil tussen de waardebeleving en de levensstijl van de arbeiders en die van de middenklassers.

  • Arbeiders nemen een meer instrumentele houding aan t.o.v. hun werk (inkomen) i.p.v. er een intrinsieke waarde in te zien.
  • Arbeiders hebben een realistische habitus; een zure-druiven-logica.
  • Andere vrijetijdsbeleving bv. boksen <-> judo => hoe abstracter en ritueler een gevecht, hoe meer geësthetiseerd, hoe meer de sport aanleunt bij de levensomstandigheden van de intellectuele beroepen (i.p.v. lichaamskracht, energie en snelheid).
Lees meer...

Arbeiderscultuur voortzetting boerencultuur of klassenstrijdcultuur?

Burgerlijke visie: cultuurloosheid van de arbeiders. Het is hooguit een gedegenereerde bestaansvorm die ten spoedigste uit de wereld geholpen moet worden of in ieder geval onderdrukt worden. Fabrieksarbeiders vormen een nieuwe sociale categorie en werden niet geacht een “traditie” te hebben zoals de boeren.

Maar verpaupering en armoede is nog geen synoniem voor cultuurloosheid. Fabrieksproletariaat had veel culturele praktijken en gewoonten ontleend aan de boerencultuur van het platteland, o.a. vrijpostige lichamelijkheid en feestcultuur. Toch bouwden ze ook een eigen culturele traditie op. Dit gebeurde heel bewust met politieke doeleinden binnen de arbeidersbeweging.

Christelijke arbeidersbeweging ~> beschaven van de arbeiders

Socialistische en communistische arbeidersbeweging door manifesten en vlugschriften: strijdcultuur (in theorie anti-burgerlijk maar in werkelijkheid in grote mate een imitatie van de burgerlijke cultuur).

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen