Menu

Food and national identities

Hoe kan men een eenheids-identiteit/gevoel creëren ?

  • Culturele elementen (bv. schilderijen, literatuur,…)
  • De rol van ‘anderen’ = het onderscheiden van je zelf tov andere groepen
    • Voeding kan hier een rol spelen!
    • Bv. zie hongaarse goulash  de elite heeft dit gerecht ‘uitgevonnden om de nationalistische gevoelens van hun land (tov oostenrijk) te vergroten!

 Kan dit ook het geval zijn in België ? Men heeft hier kookboeken, magazines, etc. bestudeerd + heeft enquête gedaan naar hoe andere nationaliteiten naar de ‘Belgische keuken’ kijken.

Het onderzoek wees aan dater 2 fasen in de geschiedenis waren:

j Voor 1900

_ De cuisine werd hard beïnvloed door de franse cuisine

_ Er waren geen ‘lokale’ gerechten

_ Op de wereldtentoonstelling van 1880 werd er geen ‘nationaal gerecht’ voorgesteld.

j Na 1900

_ Opens opkomst van ‘regional dishes’ in restaurants

_ Brasserieën begonnen met het serveren van ‘lokale gerechten’

_ Vanaf 1918 wordt er wel gesproken over een ‘Belgisch’ gerecht in kookboeken en op menukaarten.

+ We vinden het blijkbaar belangrijk om streek gerechten te hebben! Bv. zie het Franse AoC label dat er op wijst dat het product in Frankrijk werd geproduceer

Voorbeeld  wijn wordt gezien als een belangrijk deel uit de Franse Cultuur! Maar dit is niet toevallig. Vanaf 1900 werd er geprobeerd om de wijnregio’s mee in Frankrijk te integreren, er was een stress naar een eenheidscultuur.

+ Het conflict over de beschermende wet van de origine-benaming voor Franse wijn was niet gebaseerd op economische logica MAAR op claims voor authenticiteit, geschiedenis en erfgoed!

 Wijn werd een groot deel van de ‘unieke franse cultuur’ en werd zo gepromoot! De regionale producenten hielpen zo bij de tot stand koming van een ‘Frans’ collectief geheugen.

Lees meer...

Food as social marker

Via voeding worden regio’s, geloofsovertuigingen en politieke culturen gedefinieerd!

 Je levensstijl resulteert uit politieke identiteit, religieuze identiteit, regionale identiteit, associatie met vrienden, status,… Het definieert individuen en hun manier van eten.

+ Er is wel kritiek op de link tussen voeding en identiteit! Men vraagt zich af of het functioneel aspect van voeding het enige belangrijke aspect is? + Kan een onbewust proces (het eten dat je kiest) wel echt een invloed op je identiteit hebben ?

Lees meer...

Argumenten

1. Omnivore’s paradox

De omnivoor betekent autonomie en vrijheid! Maar hij is ook afhankelijk van anderen en heeft een behoefte aan variatie.  De gevolgen van deze paradox zijn:

  • De mens heeft behoefte aan variatie = noodzakelijk belang!
  • Maar we moeten ook voorzichtig zijn  er is een spanning tussen neophillia (nieuwe dingen graag willen, graag iets nieuws proberen) en neophobia (angst voor vernieuwing, vermijden van nieuwe dingen).
  • + onderzoek wees uit dat aversie voor bepaald voedsel kan worden aangeleerd (‘geprogrammeerd’)!

GEVOLG: “A humans group’s cuisine can as we shall see, be understood as a body of practices, representations, rules and norms based on classifications, one of whose essential functions is precisely to resolve (oplossen) the omnivore’s paradox”

2. The principle of ‘incorporation’

 Incorporatie (opname in groter geheel) is de basis van menselijke pogingen voor het controlere van het lichaam en de geest (en dus identiteit).

+ Voedsel brengt je in een soort van culinair systeem = een groep die het zelfde systeem gebruikt! We eten wat er in onze cultuur aanvaard wordt, en deze cultuur ordent de wereld van deze persoon in zijn eigen specifieke manier.

3. Culinary order

We denken over eten voor dat we het effectief opeten. Het culinaire systeem zorgt voor een mentale werking. + Onze cultuur bepaald wat eetbaar is en wat niet. Wanneer het wel eetbaar is, maar wanneer het ‘not to be eaten’ is rust er een taboe op dit voedsel.

+ ‘Cuisine’:

  • Een reeks van classificaties
  • Uitgevoerd door een bepaalde cultuur en de regels die met hen worden geassocieerd!
    • Zowel degene die de combinatie van elementen definieerd als
    • Degenen die de de volledige set van gebruiken en voorstellingen, gecombineert met de verzameling, productie, klaarmaking, attribution en consumptive controleert.

+ Cuisine zorgt er voor dat we de ‘omnivore’s paradox’ kunnen overkomen! Het reguleert de angst van ‘incorporating’ : worden opgenomen in een geheel.

- Cuisine is de fundamentele indentificerende waarde van voedsel! Want wanneer we eten koken, onderwerpen we het aan regels en neutraliseren we het zo!

- Koken geeft een mening en een plaats in de wereld aan voedsel, en de consumenten er van.

Lees meer...

Claude FISCHLER ‘Food, self and identity’

Centrale These  Voeding is centraal in de betekenis van identiteit!

  • De manier waarop een groep eet  benadrukt diversiteit, hierachie en organisatie! Maar tergelijke tijd benadrukt het ook individualisme! (je voelt je anders tov iemand die iets anders eet).
  • Individuele identiteit  wat de mens overneemt! (op biologisch, sociologisch en psychologisch level)

+ Hij onderzoekt da manier waarop voeding samenhangt met identiteitsformatie.

De mens heeft een complexe relatie met voeding!

  • Biologisch  er is een culturele dimensie, namelijk de nutritionele en symbolische functie
  • Individueel  er is een collectieve dimensie, namelijk de psychologische en sociale functie.

+ Dit werd bestudeert in verschillende disciplines zoals biologie, antropologie, sociologie,....

MAAR

  • Is er wel echt een link tussen de biologische functie van voeding en cultuur ?
  • Is er een link met de sociale ( en dus geconstructeerde) normen en smaak ?
  • Hebben deze normen een biologische achtergrond ?
  • Hoe wordt smaak geconstrueerd ?
Lees meer...

Food and identity

Scholliers  Net zoals bij identiteit is het voedingspatroon niet aangeboren of voor vrije keuze, maar wordt het door het individu geinterpreteerd, aangeleerd of afgewezen, afhankelijk van de behoeftes, middelen en voornemens van dit individu.

+ Onderzoek naar de wisselwerking indentificatie – voeding

  • ’70 : structuralisten  Levi-Strauss, Douglas,..  Food as code
  • ’80: cultural turn  Eten werd een onderzoeksonderwerp en men interesseerde zich in de link identiteit – food
Lees meer...

Indentificatie

Gaat via gebruiken en taal!

1. Via taal

We gebruiken worden, metaforen, beelden, etc. die duidelijk zijn voor onze peer-group met de bedoeling om gevoelens van samenhorigheid te creëren!

+ Het gebruik van taal voor indentificatie verloopt zowel bewust als onbewust.

2. Via gebruiken

We nemen gebruiken, gewoontes, zienswijzen, attitudes en verwachtingen van de peer-group over.

Bv. naar de kerk gaan, hand schudden, tafelmanieren, feestdagen,..

+ Ook dit verloopt bewust én onbewust!

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen