Menu

Een hiërarchie van doelstellingen

Binnen een onderneming moet men een onderscheid maken tussen:

  • Organisatiedoelstellingen
  • Marketingdoelstellingen
  • Instrumentdoelstellingen

De organisatiedoelstellingen hebben betrekking op de gehele organisatie en overkoepelen de marketingobjectieven die zelf van een hogere orde zijn dan de instrumentdoelstellingen.

Ze betreffen vooral de LT en kunnen van kwantitatieve en kwalitatieve aard zijn.

Vb. kwantitatief:

- Een nagestreefde brutowinst

Vb. kwalitatief:

- Het aanbieden van hoogstaande producten

De marketingdoelstellingen zijn sterk verweven met de organisatiedoelstellingen. Ze zijn wel gespecificeerd naar productgroepen, producten en afnemersgroepen.

Ze omvatten vooral:

- Streefcijfers inzake te behalen bruto- en nettowinst, nettowinst op het geïnvesteerd vermogen voor onderscheiden producten en afnemers.

- Objectieven op het stuk van omzet en marktaandeel, eveneens opgesplitst naar afnemers- en producten.

- Nagestreefd imago in hoofde van afnemers en het grote publiek.

De instrumentdoelstellingen betreffen de oogmerken die worden nagestreefd door de specifieke marketingmixinstrumenten.

- De reclame zal een bepaald merkbewustzijn bij specifieke groepen beogen binnen een bepaalde termijn.

- De distributie-inspanning zal beogen via een zeker percentage van de verkooppunten in een bepaalde sector een marktaandeel te bereiken.

- De prijsbepaling zal als oogmerk hebben een winstbijdrage mogelijk te maken en tegelijkertijd het kwaliteitsbeeld van de producten te ondersteunen,..

Lees meer...

Situering strategische marketingplanning

We maken een onderscheid tussen drie dikwijls voorkomende organisatiesniveau:

Concernniveau

Dit duit op de top van de organisatie, dit wil zeggen het niveau van het hoofdkantoor of de moedermaatschappij die ‘dochters’ controleert.

Op dit niveau maakt men gebruik van strategisch management.

Waar en hoe willen we als bedrijf in grote lijnen naartoe?

Strategic Business Unit-niveau

SBU zijn dochterondernemingen of divisies van een concern die in mededinging met duidelijk omschreven concurrenten, een bepaald assortiment producten of diensten aan een zekere groep klanten kopen en de verantwoordelijkheid dragen voor de strategieontwikkeling daarbij.

Op dit niveau maakt men gebruik van de strategische marketing.

Op dit niveau gaat men een keuze maken tussen de product/marktcombinaties die de organisatie wenst te bedienen.

Productniveau

Dit is het niveau van de productlijn, het individuele product of het individuele merk.

Op dit niveau maakt men gebruik van tactische marketing.

Men gaat op productniveau de kansen en bedreigingen op korte termijn na en gaat deze toetsen aan de voorhanden zijnde sterkten en zwakten.

Ter situering van het begrip strategische marketingplanning halen we 3 gerelateerde begrippen aan:

Strategisch management

Bezit deze inhoud:

- Het op concernniveau nagaan van de zich voordoende kansen en bedreigingen en een vergelijking hiervan met de voorhanden zijnde sterkten en zwakten.

- Het vaststellen van de doelstellingen die richting moeten geven aan het proces van strategische beleidsvorming.

- Keuze tussen de verschillende producten en de verschillende markten en submarkten waarop deze kunnen worden afgezet, maw de keuze van de product/marktcombinaties waarop de onderneming wilt concurreren.

- De beslissingen over de omvang van de investeringen die hiervoor zullen verricht worden

- Het vaststellen van de verdedigbare concurrentievoordelen van de gevoerde producten op de gekozen markten, dus de positie die zal worden ingenomen tov de concurrentie.

- Het bepalen van de onderscheidende bekwaamheden die voor de verdedigbare concurrentievoordelen moet zorgen.

- Het vastleggen van beleidsregels voor functionele deelgebieden binnen de organisatie

- De toewijzing van middelen aan business units of producten

- Het zoveel mogelijk zorgen voor synergie-effecten tussen business units.

Strategische marketing

Duidt op de verzameling begrippen, methoden en technieken die beogen:

- Een keuze te maken tussen de product/marktcombinaties die de organisatie wilt bedienen.

- Op divisieniveau de marktkansen en –bedreigingen te onderkennen en deze te vergelijken met de voorhanden zijnde sterkten en zwakten (vooral op LT en MLT).

- De marktdoelstellingen terzake vast te leggen: het marktaandeel, het omzetaandeel bij de ingeschakelde wederverkopers, de verdedigbare concurrentievoordelen, de beoogde verbruikerstevredenheid, de betreffende winstdoelstellingen,…

- De LTopties vast te leggen omtrent de marktinstrumenten, dwz vertrekkende van de onder het vorige punt gekozen positie de grote lijnen uit te tekenen van de productconceptie, de prijszetting, de marketingcommunicatie, de distributie en de speelruimte voor mogelijke promotie.

- Vast te leggen op welke tijdstippen op wat langere termijn men het voorgaande wil bereiken.


Tactische marketing

Duidt op de begrippen, methoden en technieken die beogen:

- Op productniveau de kansen en bedreigingen op KT na te gaan en deze te toetsen aan de voorhanden zijnde sterkten en zwakten.

- De marktdoelstellingen op KT vast te leggen.

- De KTbeslissingen te treffen omtrent de marktinstrumenten.

De rest van het hoofdstuk gaat over strategische marketingplanning.

Lees meer...

Positionering

Positionering is één van de belangrijkste aandachtspunten binnen het marketingdomein geworden. Dit betekent dat de marketer op zoek moet gaan naar de gewenste positie zoals die waargenomen wordt door de afnemer.

Daarvoor heb je nauwkeurige info nodig om de huidige exacte waargenomen positie van een merk ten opzichte van de concurrenten te kennen.

Op basis van deze informatie kan men een marketingmix samenstellen zoals prijskortingen, promotionele activiteiten, om de eigen waargenomen positie te versterken of zelfs te veranderen.

Segmenteren en positioneren zijn 2 begrippen die te situeren zijn binnen het marketingbeleid, waarbij het segmenteren (opdelen van de markt) voorafgaat aan het positioneren.

Positioneren is het afstemmen van producten of merken op de verschillende afnemersbehoeften van de verschillende segmenten.

Er zijn verschillende vormen van positionering nl. productpositionering en merkpositionering.

Productpositionering is de logische uitloper van segmenteren: het zodanig instrumenteel differentiëren van een product dat het optimaal wordt afgestemd op de behoeften van een bepaald marktsegment. Productpositionering heeft dus in eerste instantie met productontwikkeling te maken.

Merkpositionering werkt verder door op de gekozen productpositionering en probeert de segmentatie van de markt te beantwoorden door de expressieve eigenschappen van het product van de onderneming te kiezen waarmee ze zich ten opzichte van haar directe concurrenten wil gaan differentiëren.

Het gaat niet zozeer om het wezenlijke van het product (vb hamburgertent) maar wel van zijn eigen merkproduct (McDonalds tov Quick).

De bedoeling is vooral het eigenmerk te situeren tov de concurrentiële merken, steeds beschouwd vanuit de perceptie van de klanten.

Herpositionering is het innemen van een andere positie door een bepaald product dan voorheen, niet via nieuwe instrumentele eigenschappen maar wel door andere expressieve eigenschappen, waardoor een andere doelgroep en een andere positie ten opzichte van de bestaande concurrenten beoogd wordt.

Lees meer...

Communicatiegedrag

Men segmenteert via communicatiekanalen waar de trendsetters mee in aanraking komen.

Deze trendsetters (early majority) adopteren het product en de rest van de consumenten volgt.

Ze kunnen worden omschreven als de opinieleiders die de marketingstimuli transformeren in sociale stimuli.

Deze opinieleiders worden als component aanzien, zijn sociaal toegankelijk, kosmopolisch ingesteld en staan bloot aan de massamedia.

Lees meer...

Adoptiecategorieën

Dit segmentatiecriterium is zinvol voor nieuwe producten, innovaties.

Kopers kunnen worden gesegmenteerd op basis van het moment waarop zij tot de aankoop van een nieuwe productcategorie overgaan.

Deze neiging kan verschillen van product tot product.

Zo kan iemand snel de allernieuwste modesnufjes aanschaffen maar nog ver verwijderd staan van de aankoop van een nieuwe tandenborstel.

Op basis van de segmentatiecriterium ‘het relatieve tijdstip waarop de leden zich een nieuw product aanschaffen’ kan men een vijfdeling van gebruikers maken.

  • Innovators (de eerste 2,5%): dit zijn de stoutmoedigen om als eerste nieuwe producten uit te proberen, ook al zijn hieraan producttechnisch, maatschappelijk als financieel risico’s aan verbonden.
  • Early adopters(volgende 13,5%): volgen de eerste groep op de voet, maar met iets meer terughoudendheid. Zij gebruiken het product openlijk en vertellen erover. Deze mond-aan-mond-reclame is zeer belangrijk voor het maken of kraken van het product.
  • Early majority(volgende 34%): is enkel belangrijk omdat ze een grote groep zijn. Dit zijn meestal de gewone mensen, die iets kopen omdat ze horen zeggen dat het een goed product is.
  • Late majority(volgende 34%): dit zijn de echte sceptici. Zij aanvaarden het product maar als het al ten volle zijn waarde bewezen heeft.
  • Laggards(de laatste 16%): zijn de mensen die echt achterop hinken en alles met achterdocht aanschouwen. Ze kopen maar producten op het moment dat dit echte klassiekers geworden zijn.

Bij het lanceren van een nieuw product spreekt het voor zich dat de marketeers zich het best richten tot de eerste 2 groepen. Ook hier is het cruciale punt de juiste karakteristieken van het betrokken segment te kennen, en te weten via welke stimuli deze segmenten bereikt kunnen worden.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen