Menu

Wat levert een onderzoek op?

Deel dit artikel:

Een onderzoek naar interne communicatie levert een aantal opbrengsten op. Deze zijn afhankelijk van de gehanteerde onderzoeksmethode en het beoogde doel:

  • Onderzoek geeft inzicht in de informatiestromen en daarmee in de posities en rollen die mensen innemen in het communicatienetwerk.
  • Het onderzoek kan inzicht bieden in de waardering die medewerkers hebben voor de verkregen informatie. Zo kom je te weten of meer, minder of misschien andere informatie is gewenst en kan je de inhoud en hoeveelheid informatie hieraan aanpassen.
  • Het onderzoek maakt de ontbrekende communicatieve vaardigheden van individuele medewerkers duidelijk. Daarmee draagt het onderzoek bij aan de kwaliteit van de communicatieve relaties in de organisatie.
  • Een onderzoek kan een evaluatie van de communicatiemiddelen en de overlegstructuur van de organisatie opleveren. Inzicht hierin kan leiden tot een herijking van de overlegstructuur en/of gebruikte communicatiemiddelen.
  • Vaak bestaan er knelpunten in de organisatie. Een onderzoek naar de interne communicatie maakt deze problemen bespreekbaar. Dat is overigens alleen zinvol wanneer er werkelijk iets aan gedaan wordt.
  • Een onderzoek kan ook een motivatie-instrument zijn. medewerkers vinden het prettig om hun mening te geve. Het uitvoeren van een onderzoek kan de betrokkenheid bij de organisatie vergroten.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen