Menu

Wat is een lead? | Betekenis en Definitie

Deel dit artikel:

Wat is een lead

Wie een bedrijf heeft, doet er goed aan om zoveel mogelijk leads te genereren. Het woord lead wordt regelmatig gebruikt in de online marketing wereld.

Betekenis lead

Een lead is een aanvraag voor meer informatie door een persoon of organisatie die interesse vertoont in uw producten of diensten.

In de enge betekenis wordt een lead gedefinieerd als een potentiële nieuwe klant of toekomstige klant die zijn interesse uitdrukt door het delen van zijn contactinformatie.

Of het daadwerkelijk ook tot een contact komt of tot een verkoop, is minder zeker. De eerste stap is in ieder geval gezet!

Lead generation: Hoe verkrijg je een lead?

Leads worden verkregen door lead generation, een proces waarbij je als onderneming bepaalde producten en/of diensten stimuleert aan toekomstige klanten. Kwalitatieve leads worden gegenereerd door online advertenties, e-mail marketing, zoekmachine optimalisatie, sociale media.... De marketingafdeling van een bedrijf is doorgaans verantwoordelijk voor het genereren van leads.

Door de opkomst van het internet is de marketing geëvolueerd naar een digitale focus. Meer en meer zoeken klanten online naar producten of diensten via blogs, social media, zoekmachines. Lead generation start dus waar je jouw klant kan vinden. De taak van de onderneming is de klant op de juiste manier te begeleiden naar het ideaal product via juiste kanalen.

Vele ondernemingen verkiezen hierbij inbound marketing. Klanten willen willen niet gepusht worden bij een verkoop. Het klassieke verkoopproces waarbij klanten rechtstreeks worden gecontacteerd valt weg. Bij inboud marketing is het de consument die initiatief neemt en beslist wanneer die contact wilt opnemen met de onderneming. Je gaat weg van het klassieke verkoopproces, waarbij ondernemingen aan cold calling en direct mailing doen.

Hoe kun je een lead onderscheiden?

Een lead laat zijn of haar contactgegevens na. In die zin wordt de lead traceerbaar en kun je er als bedrijfsleider contact mee opnemen. Je kunt deze geïnteresseerde bezoeker onderscheiden van een anonieme bezoeker die je later niet meer kunt contacteren via nieuwsbrieven, sociale media of de gewone post.

Hoe beschrijf je het profiel van een lead?

Sommige marketing professionals beschrijven een lead als een persoon. Anderen houden het liever op de definitie van een spoor dat leidt naar de persoon die gecontacteerd kan worden door een bedrijf of onderneming. Deze bedrijven definiëren de lead als de aanvraag die gedaan werd om meer informatie. De aanvrager zelf wordt beschouwd als de potentiële klant. In die optiek blijft een lead een spoor. Dit spoor moet echter gekoesterd worden. Ook in de marketingwereld kun je immers het spoor bijster worden en dan loopt het spoor uiteraard dood. Dit wil je natuurlijk vermijden. Het liefst wil je dat een lead op termijn een prospect wordt. Sommige marketing professionals gebruiken deze termen door elkaar. Wij kiezen er bewust voor om dit niet te doen.

Wie is een mogelijke lead en wie niet?

Iemand die zich aanmeldt om een gratis staal van je product te bestellen is zeker een goed voorbeeld van een lead. Kom je er echter achter dat dit gebeurt door één van je concurrenten, dan heb je uiteraard geen lead. Deze concullega was gewoon nieuwsgierig en wil weten wat jij in huis hebt dat hij of zij mogelijk niet kan bieden! Iemand die op zoek is naar een bepaald product dat jij aanbiedt, je website bezoekt en contactgegevens nalaat, is dan weer 100% zeker een lead die je moet koesteren!

Welke verschillende type leads zijn er?

Eens je goed weet of aanvoelt of iets of iemand een lead is, merk je dat er beduidende verschillen kunnen bestaan tussen leads.

1. Een koude lead:

Dit is iemand met wie je nog geen enkele vorm van contact hebt gehad. Je beschikt over zijn of haar contactgegevens, maar je hebt deze nog niet gebruikt. Deze gegevens zijn echter wel nuttig. Je kunt ze namelijk gebruiken om het contact stelselmatig op te bouwen. Op een te directe manier je producten aanprijzen, kan deze potentiële klanten afschrikken.

2. Een warme lead:

Een warme lead is iemand die na een eerste kennismaking met je onderneming of producten nog steeds interesse heeft. Met hem of haar zit je op het goede spoor.

3. Een marketing qualified lead

Deze MQL heeft meer gedaan dan enkel interesse tonen door contactgegevens na te laten. Dit is iemand die een e-book of een gratis staal heeft aangevraagd. Deze persoon kun je het best actief opvolgen door je afdeling marketing. Deze persoon heeft niet alleen interesse, hij of zij heeft al een voorproefje van je producten of diensten gebruikt.

4. Een sales qualified lead

Deze lead hoef je niet meer te overtuigen. Hij of zij is ervan overtuigd. Jij verkoopt de dienst of het product dat hij of zij nodig heeft. Dit wordt zeker een klant!

Lead marketing en leadgeneratie: Lead tot klant

Het is duidelijk dat leads echte klanten kunnen worden. Dat is de reden waarom het belangrijk is om zoveel mogelijk leads te krijgen. Dit proces noemen we leadgeneratie. Je kunt zelf aan leadgeneratie doen of dit proces uitbesteden aan gespecialiseerde firma’s die niet anders doen dan door middel van hun website ervoor zorgen dat jouw bedrijf de leads krijgt die het nodig heeft.

Leads genereren voor jouw website? Contacteer ons!

Wilt u meer weten over hoe wij als Google Adwords parter uw bedrijf verder kunnen helpen met het vinden van leads? Wilt u meer weten hoe wij uw internet marketing campagne zouden kunnen aanpakken? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen u graag verder.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen