Menu

Situatietheorie van het publiek (Grunig & Hunt)

Deel dit artikel:

= manier om grote massa in te delen in werkbare blokken  classificeren of segmenteren

- Waarom en wanneer wordt een publiek gevormd?

- Wanneer moet er gecommuniceerd worden?

- Hoe segmenteren op basis van het gedrag en de communicatie van het publiek?

- Publiek = stakeholders die erkennen dat er een issue of probleem is dat hun bestaan beïnvloedt

Actief publiek

Mensen die zich bewust zijn van het probleem en die er actief over nadenken

Bewust publiek

Mensen (h)erkennen dat er een probleem is

Latent publiek

Mensen die met een bepaald probleem te maken krijgen als gevolg van de actie van een organisatie, maar ze herkennen het probleem niet.

Apathisch publiek

Negeert alle issues en problemen  zijn ongevoelig voor het probleem

Single-issue publiek

Actief bij een kleine reeks issues/problemen die beperkte populaire aantrekkingskracht hebben

 marginale actiegroepen

Hot-issue publiek

Actief op enkel één issue dat significante aantrekkingskracht heeft (vb.: anti-oorlog beweging)

 belangrijk issue

All-issue publiek

Actief op een brede reeks issues/problemen  alle issues

Doelgroepen en publieksgroepen

- Doelgroep

  • Doelbewust uitsnede uit de samenleving
  • Van belang voor het realiseren van de doelstelling van het bedrijf?
  • Groepen die de organisatie zoekt en benoemt (vb.: financiers, klanten, leveranciers,…)

- Wie professioneel wil communiceren met de omgeving van de organisatie, moet zicht verwerven op stakeholders

- 5 ordeningsdoelen

  • Afhankelijkheid
    • Van wie is de organisatie afhankelijk om te kunnen bestaan en wie is afhankelijk van de organisatie?
    • Linkage-model
      • Enabling  laten organisatie toe om te bestaan
      • Normative
      • Diffused  overige relaties
      • Functional  zorgen ervoor dat de organisatie daadwerkelijk functioneert
  • Invloed
    • Hoe machtig of invloedrijk zijn organisaties of personen voor de organisatie?
    • Feitelijke rol
      • Beslissers  kunnen knopen doorhakken
      • Beïnvloeders  spelen belangrijke rol in de ogen van de beslissers
      • Toeleveraars  zij die mensen of middelen ter beschikking stellen
      • Gebruikers  zij die uiteindelijk afnemen
      • Communicatieve rol
        • Meeweten  moeten geïnformeerd worden
        • Meedenken  worden geconsulteerd
        • Meewerken  zijn actief betrokken bij het uitwerken van een probleem of oplossing
        • Meebeslissen  hakken uiteindelijk de knoop door
  • Belangen
    • Welke belangen hebben andere partijen en hoe kan ik deze hanteren?
    • Krachtenveldanalyse
      • Tegengestelde belangen, gelijkgericht, gemeenschappelijk?
      • Vrienden, vijanden, tegenstanders, coalitiegenoten?

  • Bereidheid
    • Wie is bereid om zich in een richting te begeven die gekozen is door de organisatie?
    • Adopteren van innovaties

  • Mediagedrag
    • Welke media gebruiken mensen en hoe zoeken ze informatie?

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen