Samenwerkingsgereedschappen
hiervan zijn eigenlijk alle medewerkers eigenaar en is de communicatieafdeling interactief. Verder is de informatiedoelstelling niet langer een traditioneel communicatiedoel, want het platform ondersteunt medewerkers in hun werk.
- Gereedschappen worden gebruikt omdat een medewerker ze zelf graag wil of moet gebruiken omdat ze een rol vervullen in het (digitale) samenwerkingproces.
- Gereedschappen horen bij het interactieve communicatieproces dat samenwerken heet.
Soorten samenwerkingsgereedschappen:
- Intranet
Naast de functie van ‘uithangbord’ voor zendergerichte boodschappen (actie-visie), is het intranet een samenwerkingsgereedschap.
- Blog
- Facebook en andere sociale netwerken
- Discussiefora
- Wiki
Een wiki is een website waarin gebruikers (content managers) samen werken aan stukken content.
- Social bookmarking
- Callaboration, google docs, surfgroepen, sharepoint, etc.
- Instant messaging, sms en Yammer
- E-learning
Duidelijk is dat samewerkingsgereedschappen anders zijn dan een journalistieke contentproductie.
Co-creatie: samenwerken aan content of producten.
Prosumer: de in (content) productie participerende consument.
Crowd sourcing: het aanboren van de collectieve ideeënbus die wij als webgebruikers vormen.
De interne variant voor organisaties van Twitter = Yammer.