Nonymous virtuele omgevingen
- Niet anoniem! Je naam wordt weergegeven, foto’s,… dus meer ‘bekendheid’ dan bij anonymous!
- Homepages, blogs, myspace, facebook,…
- ‘hoped-for possible selves’ = je kan zijn wie je wil zijn! Desired self!
- + men begon onderzoek hier over op dating sites, maar er moet nog veel onderzoek gebeuren.
Voorbeeld onderzoek: Self on MySpace
- Gebruikers checken informatie ook offline
- Ze zijn bewust van de mogelijk verdraaide informative
- Maar MySpace geeft ze ook toegang tot informatie die ze in het echte leven niet gemakkelijk kunnen krijgen.
- Sekse verschillen
- Mannen presenteren zichzelf als sterk, krachtig, ‘playboy’s,…
- Vrouwen presenteren zichzelf als aantrekkelijk en liefhebbend. Ze plaatsen ook meer foto’s, en wanneer deze erotisch zijn krijgen ze veel positieve comments (reward dus!) MAAR er is een dunne lijn met ‘te veel blootstelling’.
Voorbeeld onderzoek: Self on Facebook
- Veel hoped-for possible self identities! Mensen stellen zich graag voor als die wie ze willen zijn.
- Facebook toont je echte naam en institutionele lidmaatschappen/connecties. Er is dus meer ‘nonymous’ dan bij myspace!
- Zelf-presentatie kan impliciet en expliciet zijn! We zien dit op een continuum schaal:
+ Wie presenteert zich zelf het meest op Facebook ?
- Mensen met een hoog narcistisch gehalte en een lagere zelfbeeld bekijken hun FB-pagina meer, en spenderen meer tijd op FB.
- + Dit is zeker bij mannelijke gebruikers! Ze zetten meer in de ‘about me’ over basis info, favoriete quotes, bio,… Ze maken ook meer ‘notities’ aan = zelf-promotie!
- Een uitzondering is wanneer het over foto’s gaat! Narcistische vrouwen uploaden meer foto’s! Deze hebben een heel sterk effect: ze worden meer gebruikt dan verbale informative! Bij foto’s is het effect dus het grootst.