Menu

Invloed van de organisatiestructuur op de media-inhoud

Deel dit artikel:

- Conflicten : zijn ingebouwd in het systeem zowel verticaal en horizontaal

- Reporters zijn georiënteerd naar hun bronnen, met wie ze frequent in contact komen dit brengt hen dikwijls in conflict met redacteurs die meer gericht naar het publiek en de doelstellingen van de organisatie  verticaal conflict. Maar de laatste tijd beginnen redacteurs, die zich normaal enkel moeten bezig houden om journalistieke en marketinginspanningen te coördineren, zijn steeds meer de nadruk gaan leggen op wat reporters schrijven (vb. ze verwachten dat reporters aantrekkelijke stukken schrijven).

- Veel verschillen op vlak van de deelredacties. De verscheidene deelredacties vechten voor de schaarse middelen en eisen voor hun verhalen een plaats in op de krant of het televisienieuws.  horizontaal conflict

- Naast horizontale conflicten tussen deelredacties, is er ook nog sprake van horizontale conflicten tussen de verschillende departementen van de nieuwsorganisatie. Zo ligt er steeds meer commerciële druk op het vroegere autonome nieuwsdepartement. Vb. berichten die een belangrijke adverteerder in een slecht daglicht kunnen plaatsen, mogen in extreme gevallen niet meer in de krant verschijnen.

- De journalistieke autonomie wordt verder ook nog bedreigd door de toenemende complexiteit van de mediaorganisatiestructuur. Door de vergrotende hiërarchische niveaus tussen de echte mediawerkers en het topmanagement wordt het topmanagement steeds minder gevoelig voor de professionele bekommernissen van de journalisten.

DUS hoe groter en complexer het mediabedrijf, hoe waarschijnlijker dat organisatiefactoren belangrijker zijn dan individuele factoren en mediaroutines.

Controle: hoe wordt macht uitgeoefend?

Centrale vraag: hoe zorgt een organisatie ervoor dat haar leden conformeren met het beleid?

- Controle is essentieel voor het beheren van de conflicten

- Meeste controle wordt rechtstreeks uitgevoerd door middel van beloningssystemen : promotie

- Subtiel kan het ook : onzichtbare controle ; werknemers leren de ongeschreven wetten naarmate de ervaring na te leven. Controle wordt dus zelfcontrole want ze leiden af bij de bazen wat ze willen en voeren het dan uit.

- De studie van Breed onderscheidt de volgende manieren waarop een nieuweling op de redactie wordt gesocialiseerd

  • Imitatie en afkijken van andermans gedrag
  • Het bijwonen van het dagelijkse redactieoverleg
  • Het goed lezen van de eigen krant
  • Kritiek, opmerkingen
  • Learning by doing: hier komt de inwerkperiode op neer

- De redenen waarom een journalist zich conformeert aan het beleid van de werkgever en de redactiecultuur noemt Breed:

  • Het vermijden van conflicten met autoriteiten binnen de nieuwsorganisatie en de mogelijke negatieve sancties
  • Gevoelens van verplichting en waardering voor superieuren, veelal gebaseerd op een goed contact met andere redacteuren
  • Mobiliteitsaspiraties: wanneer een journalist niet te veel afwijkt van de redactionele lijn zit er eerder een promotie in

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen